Recension av Beach

Ã…r: 2000
16/4 2005
Recenserad av othis
F
ör turisten som sett allt finns ett lite paradoxalt dilemma, han vill besöka platser som inte besudlats av andra turister. För denna slags jägare av förstahandsupplevelser finns inget förhatligare än andra turister. Men i dessa sällskapsresornas och massturismens tider blir de sant exotiska turistmålen, där exotismen inte är teatralisk turistexotism, allt färre.

Så när Leonardo DiCaprio som Richard i Danny Boyles film ”The Beach” av nedknarkad kuf på ett sjaskigt hotell i Bangkok får en karta över en hemlig paradisisk strand på en gudsförgäten ö bortom ingenstans, trodde jag att det var detta som filmen skulle handla om, den turisthelvete som utgör filmens upptakt kunde avskräcka vem som helst från populära resmål. Men sedan bär det iväg åt än det ena, än det andra hållet.

DiCaprio och hans nyvunna franska vänner Francoise (Virginie Ledoyen) och Etienne (Guillaume Canet) lyckas efter en del strapatser ta sig till ön, men det första de möts av är en gigantisk hampaodling vaktad av väpnade vakter och filmen går över i ren action. Sedan hittar de ett märkligt kollektiv som gjort ön till sin hemliga tillflyktsort och tillbringar tiden med badliv och hampatripper. Kollektivet leds handfast av Sal (Tilda Swinton) vars grepp över kollektivet påminner om den makt som tillkommer en fanatisk religiös ledare. Och det viktigaste för Sal är att bevara hemligheten. Detta väger tyngre än människoliv.

Här är Doyle klart skyldig en hel del åt Francis Ford Coppola; likheterna med den mardrömslika slutsekvensen i hans ”Apocalypse Now” med Marlon Brando som den despotiske överste Kurtz är uppenbara. Och naturligtvis uppstår den farliga dubbeltriangeln mellan Richard, Francoise, Etienne och Sal där filmen kastas mellan romans och blodig tragedi. Lägg därtill en farsartad – i och för sig ganska kul – utflippning med DiCaprio som som dataspelsgubbe, lite inflytande från ”Hajen” och några sekvenser djungelkrig och mischmaschet är ett faktum. Dessutom är filmmusiken den mest förfärliga tonsmet man kan tänka sig.

Men den som går på ”The Beach” för att se Leonardo DiCaprio får verkligen sitt lystmäte, och han gör dessutom bra ifrån sig, den självupptagna och rätt odrägliga Richard blir i hans händer en kille med utstrålning. Och DiCaprio finns med på bild mest hela tiden. Skall man nu se några ljuspunkter finns där en ibland riktigt fyndig dialog, där man faktiskt plötsligt hör några repliker på svenska – som en av ett gäng tragikomiska svenskar medverkar såpastjärnan Staffan Kihlbom. I en av rollerna som blonda ”svenskar” ses finländaren Jukka Hiltunen. Och det gör ju en av replikerna i filmen extra rolig, när Richard och hans franska vänner simmar till ön bryter den stora hajskräcken ut när Etienne plötsligt ropar ”I saw a fin”…

rikirock 0 har röstat
othis 9 har röstat