Recension av Bean - den totala katastroffilmen

År: 1997
1/6 2004
Recenserad av Bobby Peru
M
r. Bean-avsnitten med Rowan Atkinson är obetalbara.
De har fått mig att skratta så jag har fått tårar i ögonen.
Jag har också skrivit några komiska böcker (i femman som var jäkligt länge sen) av skolböcker med randigt papper!! Så det är helt klart kult, än i dag. Mr. Bean funkar alltid.

Tyvärr funkar det inte i långfilmsformatet, som i det här fallet. I den här filmen spelar han återigen klanten Mr. Bean. Han riskerar att bli avskedad på sitt jobb Royal Nation Art Gallery för att han sover för mycket. Men han får vara kvar i sista sekunden. Han blir därefter skickad till USA för att medverka under en konstutställning. Men där pajar han dock tavlan "whistler's mother" och blir tvungen att fixa till den på något sätt.

Denna långfilm är påfrestande. Humorn är rolig till en viss gräns. Det är ett bra bevis på att Bean ska ses i kortfilmer.
Burt Reynolds är i alla fall bra som General Newton.
Han är bra på att porträttera förbannade figurer, och man skäms varje gång för Bean när han gör bort sig inför store Burt!!!

Det är dock rätt roligt till en början då Rowan grimaserar sig i Los Angeles och dessutom så bjuds det på en hel del kulturkrockar som påminner en aning om de i Crocodile Dundee-filmerna. Men som sagt funkar det i ungefär fyrtio minuter, för sedan går det nedåt. Det blir inte roligt längre.

Se hellre Mr. Bean-avsnitten. De må vara gammaldags och otroligt uttjatade vid det här laget, men i jämförelse med långfilmen så räcker de i alla tider.

Och till dem skrattar man hela tiden.

Bobby Peru 12 har röstat

av Bobby Peru