Recension av Beck - Mannen med ikonerna

År: 1997
18/10 2006
Recenserad av RasmusOrsén
Ä
nnu en film baserad på Maj Sjöwalls och Peter Wahlöös karaktärer. Vi får ännu en gång följa Martin Beck och hans team i jakten på en mördare.

En äldre kvinna hittas mördad och fallet hamnar på poliskommisarie Martin Becks (Peter Haber) bord. Han och hans kollegor Gunvald Larsson (Mikael Persbrandt) och Benny Skacke (Figge Norling) måste nu identifiera kvinnan och finna den skyldige bakom mordet.

Samtidigt som Skacke får erbjudande om utlandsjobb och funderar på att lämna gruppen dyker en ny karaktär upp, internutredaren Lena Klingström (Stina Rautelin). Till skillnad från de andra poliserna kan hon den moderniserade tekniken med datorer och dataanalyser, vilket gör henne lite överlägsen. Något som de manliga kollegorna har svårt att acceptera.

Den huvudmisstänkte blir snart mannen till den mördade kvinnan, men är det verkligen han som är skyldig. Han är ju bara en ynklig begravningsentrepenör, djupt religös och samlar på ikoner.

Beckfilmerna håller ju en ganska liknande standard men den här är en av de mest bedrövliga. Tråkig handling och inte den action som man letar efter i en Beck-film. Tråkigt mord och inga småkomiska drag från Gunvald Larsson.

Det halvtaskiga skådespelet beror på att Persbrandt inte kan uppnå den standard som Rolf Lassgård hade i samma roll i filmerna från början av 90-talet. De filmerna som inte var fristående utan faktiskt var samma historier som böckerna. Att tilldela Figge Norling rollen som Benny Skacke, spelad av Niklas Hjulström i början av 90-talet var också ett misstag. Den enda som inte sviker är Peter Haber i huvudrollen som faktiskt slår Gösta Ekman som var Martin Beck i de tidigare filmerna.

Nej då tycker jag det finns betydligt bättre filmer i Beck-serien. Den här väger mellan en etta och en tvåa men jag ger den en mycket svag två.

RasmusOrsén 2 har röstat

av RasmusOrsén