Recension av Beck - Monstret

År: 1998
31/5 2017
Recenserad av Stygga-Vargen
J
ag har inte sett alla Beck-filmerna med Peter Haber men jag har sett ganska många av dem. År 1997 började man producera den första omgången Beck-filmer och "Monstret" är den sjätte filmen i ordningen. De här filmerna är ju mest ämnade som underhållning och flertalet av filmerna i serien är ju ganska förutsägbara - men det finns faktiskt ett litet antal Beck-filmer som är ganska välgjorda och spännande och Monstret hör till den senare kategorin. Den är spännande och det händer faktiskt en hel del oväntade saker genom filmens gång.

Denna Beck-film är regisserad av Harald Hamrell, som ligger bakom några av de bättre filmerna i serien. Innan Beck-serien påbörjades så regisserade Hamrell filmen Vinterviken, där bland annat Peter Haber och Hasse Jonsson medverkar - både Haber och Jonsson medverkar även i Monstret.

Filmen inleds med att en polisstation blir bombhotad och när man undersöker stationen så hittar man en väska där man tror att bomben är gömd. Utan att undersöka saken närmare bestämmer man sig för att skjuta väskan med innehållet - därefter undersöker man vad väskan kan ha innehållit och man kan då konstatera att väskan inte alls innehöll en bomb utan ett levande spädbarn.

De båda poliserna Martin Beck (Peter Haber) och Gunvald Larsson (Mikael Persbrandt) tilldelas fallet och chockade av grymheten bestämmer man sig för att försöka tystna ner alltsammans, men någon kontaktar media via mejl och sen dröjer det inte länge innan det som hände blir allmänt känt.

Beck och Gunvald ska försöka ta reda på vem som placerat väskan på polisstationen och gjort bombhotet och snart kommer de i kontakt med alkoholisten Ove (Hasse Jonsson), som kan känna till saker om det hela. Snart blir Ove dömd av omgivningen, som även börjar utsätta honom för trakasserier, men är han verkligen den skyldige?

Det här är som sagt en av de bättre filmerna i Beck-serien och den är både spännande och även ganska otäck. Stundvis är den lite rolig också och skådespelarna gör väldigt bra ifrån sig. Musiken är komponerad av Ulf Dageby, känd från bandet Nationalteatern, och han har gjort musiken till fler Beck-filmer.

Stygga-Vargen 0 har röstat

av Stygga-Vargen