Recension av Beck - Pojken i glaskulan

Ã…r: 2002
25/1 2004
Recenserad av anonym
B
eck - Pojken i glaskulan är den just nu senaste utkomna filmen i serien om polisen Martin Beck.

Denna film skiljer sig lite från de andra Beckfilmerna som jag förövrigt har sett många, många gånger. I denna film handlar det om ett mord på en kvinna som har ett barn. Det visar sig att hon har ett barn som är autistisk. Han lever i sin egen värld och det går knappt att kommunicera med honom. Detta blir svårt eftersom han är det enda vittnet. Jack, som pojken heter, lever på ett dyrt hem där dem tar hand om honom. Det Beck och Gunvald och Alice, poliserna som sköter utredningen, inte får ihop är att den mördade mamman Mona var fattig, men ändå hade hon råd att betala 500 kr om dagen till hemmet som Jack bodde på.

Efter en hel del tid läggs utredningen ner pga att de inte har kommit fram med något. Men Beck och hans partner väljer att sköte utredningen bakom ryggen på deras chef, Oberg. Mer och mer ledtrådar dyker upp och Beck får reda på att sanningen bakom mordet ligger väldigt nära honom...

Jag måste börja med att berömma han som spelar Pojken i glaskulan; en mycket bra insats, vet dock ej vad han heter. Som vanligt är det så att Beckfilmerna inte skulle vara lika bra utan skämtaren Gunvald Larsson, men i denna film är han ganska allvarlig, vilket blir bra det också, men den andra Gunvald föredrar jag personligen.

Jag såg någon dokumentär om Beckfilmerna; bakom kulisserna att i denna film fick skådespelarna gå upp tre på natten för att spela in den sista scenen. Men man märker det inte på dem. Bra skådespeleri, alltså.

Jag tycker dock att de gamla Beckfilmerna från 1997 är snäppet högre än de nya. Men den här filmen platsar iaf hos de gamla. Den är spännande med bra skådespeleri från både huvudrollerna och birollerna.

Det som skiljer denna film från de andra Beckfilmerna är att denna utredning är ett ovanligt fall. Det är inte bara någon som mördats i skogen eller i tunnelbanan och man letar efter en mördare; nej, denna film är välgjord (för att vara Beck) och det är en smart ide att det enda vittnet är en människa som inte går att kommunicera med.

Därför plus till manusförfattaren/författarna.

Man kan se på dialogerna och regin att detta är en typisk (men ändå inte) Beckfilm.

Eftersom Beckfilmerna inte hänger ihop, alltså att ingen film fortsätter i en annan, kan jag starkt rekommendera den här om man villl se en Beckfilm.
Det är den bästa med Beck tillsammans med "Öga för Öga" från 1997, en av de gamla.

Innan jag avslutar får jag inte glömma att berömma skådisarna; Peter Haber som alltid är lika bra och verkligen passar som Beck, Mikael Persbrandt som Gunvald, han är verkligen bra på att spela en rolig karaktär och än en gång till pojken som spelar den autistiske sonen.

anonym 3 har röstat

av anonym