Recension av Bee Movie

År: 2007
26/12 2007
Recenserad av santiago
J
erry Seinfeld höll sig borta bra länge efter sin TV-succé "Seinfeld". Nu gör han ett försök att vara rolig i animerad form och personligen tycker jag det känns sådär.

Styrkan med TV-serien var inte att Jerry var rolig utan det var hans granne och alla andra knepiga typer som kretsade runtomkring honom. Nu försöker han dock axla humor-manteln helt själv med one-liners och ironiska kommentarer var femte minut. Ibland träffar han mitt i prick, lika ofta bommar det totalt.

Han gör rösten till biet Benson. Benson och hans polare Adam har precis avslutat college och de ska få jobb som honungsproducenter tillsammans med alla andra bin. Benson filar dock på helt andra planer och vill ut från kupan för att utforska världen istället. Efter att ha blixtvärvats in i någon slags pollenarmé kommer han ut och träffar så småningom på tjejen Vanessa, myggan Mooseblood samt en rad andra figurer som dyker upp eller ner.

Största invändningen jag har mot filmen är inte den något taffliga animationen, bristen på roliga idéer eller att Benson vill stämma mänskligheten känns som en larvig story - utan det är faktiskt Jerry Seinfeld själv. Han lyckas få till en sån oerhört gnälljobbig röst emellanåt att jag trodde huvudet skulle implodera på mig till slut. Det hade säkert varit bättre om han lät någon annan sköta Bensons röst och att han tog rollen som Bensons kompis istället, eller varför inte låna in det gamla gänget från TV-serien?

Visst är filmen stundtals väldigt rolig, John Goodman gör en minnesvärd roll till exempel, men det känns som det bara är glimtvis och helhetsintrycket blir därför tamt, lite fånigt och nästan tråkigt. För de allra yngsta kan den säkert tilltala desto mer sen när DVD:n väl kommer.

Stygga-Vargen 0 har röstat
santiago 10 har röstat