Recension av Before Night Falls

År: 2000
21/5 2003
Recenserad av weng-weng
B
efore Night Falls är ännu ett personporträtt av en konstnär, en genre som regissören Julian Schnabel (själv uppmärksammad konstnär ) ägnat hundra procent av sina titlar. Han har å andra sidan fram till nu endast regisserat två långfilmer; denna och Basquiat. Här handlar det om Reynaldo Arenas, en kubansk författare som är både homosexuell och anti-Castro och vars liv därför förstås har ganska mycket inbyggt drama i en intolerant stat som Kuba. Vi följer honom från barndomens 40-tal, skildrat i romantiskt mjuka bilder (särskilt bilderna med hans mor påminner ofta om det slow-mo-mys som brukar förekomma i tvättmedelsreklamer, detta får dock en märklig förklaring om man vet att det är regissörens fru som gör rollen som modern...).

Efter det blir det den vanliga visan (men ändå inte speciellt vanligt...) med uppväxt och olika uppvaknanden, i Reynaldos fall vaknar han för det skrivna ordet och sin position i samhället som homosexuell. Tillsammans med en grupp homosexuella vänner utgör han en revolutionär klick som hänger på stranden och går på schyssta fester. Just skildringen av dessa killars (som genom filmen sedan blir män) sammanhållning och sexualitet är ett stort plus eftersom det görs på ett så självklart vis.
Schnabel hamnar någonstans mellan Allt om min mamma och Universums änglar i sin blandning av homoerotik och den kämpande konstnären som sakta men säkert börjar gå under.

Sean Penn har en småttig biroll och här syns även Johnny Depp. Den sistnämnda gör dels en
fängelsechef med en rejäl knackwurst innanför brallan och dels transvestiten Bon Bon. Visst är det bra att namnkunniga skådisar som Penn och Depp hjälper till att föra fram mindre filmer men samtidigt blir det också lite påklistrat. Penn är visserligen mycket bra i det lilla
han gör men Depp fixar inte alls att göra denna filmklassresa neråt och smälta in. Bäst är han som Bon Bon men tillåt mig istället att rekommendera filmen Confessions of a Trickbaby där Vincent Gallo gör en transa som spelar skjortan av Depps dito vilken dag som helst. En
mycket bra film för övrigt.

Before Night Falls blir tyvärr lite för oengagerande mot slutet, kanske för att den startar ganska hårt med bilder från Kubakrisen och politiska resonemang, och sedan lägger energin någon annanstans.

Musiken (mycket kubansk förstås men också bidrag av bl.a. Lou Reed) håller filmen levande och det finns nog något sorts rekord på antal nakna män i bild samt exempel på lyckade fester. Filmen triumferar på båda dessa fronter.
Det som håller filmen flytande är ofta Javier Bardem i huvudrollen. Tidigare har han gjort machospanjorer i La Teta i la Luna (1994) och varit ännu hårdare i Golden Balls (1993). Bäst är han dock i denna film samt i High Heels av ingen mindre än herr Almodovar.

weng-weng 5 har röstat

av weng-weng