Recension av Begotten

År: 1990
25/3 2003
Recenserad av force
A
vlad, Född, Förorsakad, Skapad.

Sakta, sakta, ger sig först bilden på ditt sinne, senare följer ljudet, rytmiskt och monotont skrapar det mot din hjärnbark.

Film är en konstform. Håller man inte med om detta bör man nog undvika Begotten. Filmen är gjord i svart/vitt - scenerna är långsamma och ofta är det svårt att uppfatta vad som visas. (Poängteras här bör kanske att detta är ett medvetet val och inte beror på bristande teknik.)
Filmen saknar helt och hållet dialog, ingen säger något under de 70min som filmen rullar. Ändå lyckas E. Elias Merhige (Shadow of the Vampire, 2000) förmedla både känslor och faktisk information, iallafall om man är någorlunda mottaglig.

Berättelsen är en skapelseberättelse där Gud i filmens inledning tar stt liv för att det ur honnom skall födas en kvinna. Kvinnan (kallad "Mother Earth" i roll-listan) föder sedan en son. Vi följer hans färd genom ett post-apokalyptiskt landskap. Han släpas genom glesa skogar och över berg, våldtas och misshandlas om igen av ansiktslösa varelser som tycks vara de enda som bebor denna värld. Mer handling än såhär är egentligen svår att säkert fastställa.

Filmen ger gott om utrymme för egna reflektioner och skapar, om man är mottaglig för filmisk suggesion, starka känslor.
Filmen liknar i mycket Lynchs Eraserhead, framförallt splatterscenerna där vätskor av obestämbar natur tränger fram ur de mest otroliga former.

Denna film kommer inte uppskattas av all publik, det är helt uppenbart.
Det är en mycket svårtillgänglig film. Vissa kommer tycka att den är tråkig, andra pretantiös, men de som är beredda att ge filmen en chans kommer mötas av något helt unikt.
Den här filmen är ett konstverk, och hittils har jag inte sett något liknande. Upplevelsemässigt är filmen som en Marilyn Manson video i slow-motion akompangerad av Godspeed you! black emperors musik.

force 18 har röstat

av force