Recension av Beowulf

År: 2007
14/5 2008
Recenserad av zerion
B
eowulf är en riktig hjälte. Han är stark, modig och spöar monster med sina bara händer. Men framför allt är han naken. Beowulf anländer till Danmark för att besegra Grendel, en demon som gör livet surt för kung Hrothgar och hans män. Kampen för Beowulf till den lya där Grendel och hans mor spenderar sin tid. Där dyker ett erbjudande upp, ett erbjudande som är för svårt att motstå – även för en så hård snubbe som Beowulf. När han återvänder efter striden lägger han beslag på kungakronan, men är kampen mot demonerna verkligen över?

Beowulf är från början ett väldigt gammalt epos och har filmatiserats tidigare. 1999 stod Graham Baker för regin och Chrisopher Lambert spelade huvudrollen. Jag har inga direkt detaljrika minnen från den filmen, då det var väldigt länge sen jag såg den. Vad jag minns är däremot att den var fruktansvärt dålig vilket har lett till en viss skepsis inför denna. Men bara för att Baker misslyckades för snart tio år sen trodde jag i min enfald att Zemeckis inte behövde göra detsamma. Så fel jag hade.

Beowulf har fått mycket beröm för sitt utseende. Det är nämligen så att filmen, på samma sätt som Zemeckis tidigare film, Polarexpressen, är animerad på ett väldigt detaljrikt sätt. Den intresserade kan säkerligen ta reda på mer om hur detta gått till, jag känner dock inget större behov av det – då det i mina ögon enbart var ytterligare ett irritationsmoment. Jag ser inte en film med förträffliga specialeffekter, utan en film som medvetet är sänkt till den nivå de fula monster och drakar som skaparna var tvungna att animera befinner sig på. Istället för att ha irriterande datoranimationer som sticker ut valde de i det här fallet att göra hela filmen till en irriterande datoranimation. Snyggt, bra och smart kanske vissa tycker. Inte jag.

Det är tydligt var mest energi har lagts. Nämligen på att dölja vår hjältes könsorgan - iallafall i första stridsscenen. Det känns som filmskaparna hade väldigt roligt när de hittade på det ena fantasifulla sättet efter det andra, men om det tillför filmen någonting ställer jag mig ytterst tveksam till. Det känns snarare väldigt malplacerat, men måste man vara naken så måste man. Beowulf är annars en film full av osympatiska och ointressanta karaktärer man inte bryr sig nämnvärt om, allra minst om vår hjältemodiga krigare Beowulf som är ett riktigt svin. Det gör filmen totalt ointressant och ännu mer plågsamt blir det då den är alldeles för lång.

Gillar du machomän som boxas mot drakar är det här filmen för dig. Är du däremot som jag och avskyr det som pesten håll dig långt, långt, borta från Beowulf.

zerion 16 har röstat

av zerion