Recension av Beowulf

År: 1999
28/1 2003
Recenserad av Lorendriel
B
eowulf är lite löst baserad på det germanska hjälteeposet med samma namn (ja, jag har läst den!). Christopher Lambert repriserar lite trött Connor MacLeod från Highlander-serien som hjälten Beowulf. Rhona Mitra får göra en blek medverkan i filmen som konungadottern Kyra mestadels för att hon "poserade för Lara Craft" som det så stolt står på filmomslaget. Oliver Cotton spelar en trött och sliten konung Hrothgar, som vägrar ge upp kampen inför det oundvikliga.

Men det är inte för skådespelarinsatsernas skull som man ska se den här filmen. Det är för de galna idéernas skull.
Baserad på Beowulf eller inte, det här är ett hjälteepos i modern tid. Technomusik blandas med lowtech-futuristiska
inslag i stil med snurrande sågklingor och högtalarsystem(!) i borgen. Man uppskattar den här filmen av samma
anledning man får ut något av Battlefield Earth eller En riddares historia; några få uppfinningsrika detaljer som höjer värdet.

Filmen utspelar sig någon gång på 500-talet. Beowulf anländer till en borg ockuperad av fiender därför att ett
ohyggligt monster härjar i borgen; Grendel. Bewulf anmäler sig genast som frivillig att döda monstret. Varför vill han inte berätta. Monstret verkar även ha någon sorts koppling till konung Hrothgar. Beowulf ger sig i färd med att både jaga monstret och nysta upp de dolda fasor som gömmer sig i mörkret.

Mycket av orginalberättelsen finns inte kvar, men jag skulle ändå vilja tillstå att filmen är berättigad att bli kallad Beowulf eftersom andan i eposet är bevarat genom fantastiska hjältedåd och en varm fantasykänsla. Det enda jag vill lägga till filmens nackdel är att den spelar på sex på ett onödigt och billigt sätt. Sådant är bara tråkigt och tyder på en viss osäkerhet hos filmmakarna. Det här är ingen film som kommer att gå till historien av varken den ena eller den andra anledningen. Men den ger en skön avkoppling under ungefär en och en halv timme. Och det är inte fy skam det heller.

Lorendriel 10 har röstat

av Lorendriel