Recension av Berättelsen om Narnia: Kung Caspian och skeppet Gryningen

Regissör: Michael Apted
Ã…r: 2010
11/12 2010
Recenserad av Melvin Udall
Läs detta först* Betala inte mer för att se den här filmen i 3D - det är ännu en i raden av filmer som filmats med 2D-kamera och sedan konverterats. Resultatet blir väldigt platt, ironiskt nog, och fattigt på ljus och färg. Så, då var det sagt.

Efter tre år är det dags för Lucy och Edmund Pevensie att återvända till Narnia, i sällskap med sin irriterande retsticka till kusin Eustace Scrubb. De hamnar mitt ute i havet men räddas av Kung Caspian och tas ombord på hans skepp The Dawn Treader. Caspian letar efter sju herrar som blivit förvisade från Narnia av hans farbror Miraz, och sökandet leder sällskapet långt österut, mot världens slut.

Till skillnad från exempelvis The Lord of the Rings och Harry Potter-filmerna har filmerna om Narnia inte levt så säkert. Den förra filmen, Prince Caspian, var en mild succé men det är inte tillräckligt för att hålla en serie vid längre. Disney gav upp serien, och ett tag såg det som att den fick sluta innan den riktigt börjat. Men sedan hoppade Fox in, och de ser uppenbarligen potential trots allt. Det är jag lite tacksam för, då den nya filmen levererar på många plan.

Kung Caspian och skeppet Gryningen är inte direkt revolutionerande i fråga om handling eller struktur. Karaktärerna beger sig på en resa för att ta itu med ett problem, som standardmallen i genren ser ut. Lite intressant är filmens skurk, som egentligen består av en abstrakt ondskefull kraft snarare än en fysisk person. I övrigt är det som sagt inte överraskande i fråga om miljöer eller händelseutveckling.

Men trots att inget i filmens känns särskilt nytt finns det saker som gör den sevärd. Bildmässigt är den trevlig att titta på, den är hyfsat spännande och mot slutet mynnar den ut i en barnsligt gripande upplösning. Georgie Henley och Skandar Keynes som Lucy och Edmund är pålitligt duktiga, och Simon Pegg gör en underhållande röstinsats som musen Reepicheep. Den avgjort största behållningen är dock Will Poulter i rollen som Eustace. Han spelar den sortens karaktär som mest är till för att vara jobbig (tänk Harry Potters kusin Dudley Dursley), men gör det till något riktigt roligt och samtidigt nyanserat. Det hade kunnat vara en dussinkaraktär som på sin höjd varit menlös, men att som Pulter lyfta filmen på egen hand är verkligen imponerande.

Så, Kung Caspian och skeppet Gryningen är på alla sätt en välgjord film. Samtidigt är det trist att vi även in på 10-talet kan förvänta oss kristna, konservativa budskap från Rowling, Tolkien och Lewis. Det vore uppfriskande med lite alternativ, men eftersom det enda försöket hittills, The Golden Compass, gick som det gick i USA lär det inte vara på tapeten.

En annan ideologisk vurpa i filmen är inslaget med de klart mellanösterninspirerade slavhandlarna. Lyckligtvis är det inte långt, men tillräckligt för att man ska känna avsmak.

Slutligen och återigen - se filmen i vanlig 2D, ni vinner allt på det och förlorar inget.

Melvin Udall 3 har röstat

av Melvin Udall