Recension av Berättelsen om Narnia: Prins Caspian

Regissör: Andrew Adamson
År: 2008
9/9 2008
Recenserad av saidi

Vi läser och förfasas med jämna mellanrum om hur den amerikanska extremkristna högern undan för undan vinner mark, ifrågasätter empiriska studier som ligger till grund för hela det vetenskapliga samhället vi lever i etcetera etcetera. "Jaaaa, det är ju verkligen för jäkligt att de får hålla på så där i Amerikat...ner med Bush...och FRA är ju typ lika med den där 1984-boken (som jag låtsas ha läst för sååå länge sedan medan jag i själva verket skummade igenom den i somras när FRA-lagen debatterades som värst)", småpyser vi ut oss i våra offentliga rum och njuter av att vara så sjukt mycket mer upplysta än folket "över där".

Sen...

...gör den extremkristna högern en fantasyfilm baserad på en av en gammal halvtokig extremkristen högersnubbe författad skaplig bok, en halvdan uppföljare sen flummade det hela iväg med ytterligare en serie böcker om lejon som sjunger fram helheten ur tomheten...och heeelt plötsligt är det då berättigat att slänga ut hundra spänn för att gå och se spektaklet på så stor bild som möjligt, med så bra ljud som möjligt.

Herregud, ställ er ansikte mot ansikte med följande fakta:

Narnia #2 är en tom, luftuppblåst skitfilm som imponerar med fantastiska effekter och domderar med plågsamt uppenbar kristen propaganda. Historien om den elaka farbrodern som vill döda den rättmätiga konungen är bara ett patetiskt tingeltangel till det som till syvende och sist utmynnar i en låååångsam strid med sidbyten som visar att araber inte är att lita på...inte ens araber emellan.

Men mest av allt är jag givetvis bara sur för att jag själv gick på filmen...men jag använde SF Bios rabattkort och betalade bara 50 SEK - sug på den Hollywood!

P.S. Bara så att vi har det klart för oss...ni som har sett filmen är väl medvetna om att Azlan == Gud == Jesus...typ. Och att den där stackaren som tvivlade på att han skulle komma, och därför i slutändan fick vrålskäll (vilket barnen skrattande kommenterade med "Tror du på honom nu då?") typ är skrämselpropaganda för att man jävlar i mig ska tro på Gud...annars får man smisk. Är vi på det klara med detta? Säkert? Bra, då är "recensionen" klar.

*** LÄS INTE DENNA RECENSION OM NI VILL VETA SMÅ FAKTA OM FILMEN OCH STORA FAKTA OM VERKLIGHETEN ***

Doomdark 2 har röstat
saidi 28 har röstat