Recension av Besatt

År: 2005
20/12 2005
Recenserad av krajl
B
esatt koncentrerar sig på en rättegång där en präst står anklagad för vållande till annans död efter att exorcismen på Emily Rose har gått snett. Genom vittnesmål och berättelser får vi återblickar till vad som hänt med Emily Rose. Efter den klassiska Exorcisten har bra filmer om besatthet lyst med sin frånvaro. Trots att den här filmen tar ett nytt tillvägagångssätt till den här sortens film så lyckas inte den här filmen heller.

Filmen blir intressant på det sätt som vetenskap och religion ställs mot varandra i vårt moderna samhälle. Men det är pga detta filmen står och faller när man inte tar någon ställning åt någon sida. Man lyckas att skapa en ovisshet om vad som verkligen hänt med Emily Rose, var hon verkligen besatt eller var det en psykos som hon gick igenom? Tyvärr så koncentreras historien på detta till den grad att filmen blir övertydlig, och någon riktig etablering av karaktärer sker aldrig. Filmen blir förutsägbar och man känner inte något för karaktärerna när de känns allt för distanserade.

Man får ändå se skådespelarnas insats som goda. Laura Linney som advokaten Erin Bruner får kämpa med karaktärens trovärdighet och lyckas hyfsat, medan Tom Wilkinson gestaltar den anklagade fader Moore bra. Mest övertygande är Jennifer Carpenter som den besatta Emily Rose.

Besatt vill skapa någonting nytt, men den faller redan på manusstadiet. Den sanna berättelsen om Emily Rose kanske skulle skildras bättre i en dokumentär. Det här blir knappast fängslande, skrämmande eller intrigerande.

Elemental 5 har röstat
rhide 4 har röstat