Betyg idag: 1 064 Besökare idag: 4 666

Recension av Betty tur och retur

Regissör: Neil LaBute
År: 2000
22/4 2003
Recenserad av Kiril
B
etty är en typisk ”white trash woman”. I den lilla håla i Kansas som hon bor i, arbetar hon som en lågavlönad servitris. Inspirerad av tv såpan som hon regelbundet följer, längtar hon efter att bli sjuksköterska. En dröm hennes bilhandlare till make förbjuder henne att genomföra.

När Betty bevittnar mordet på maken som försökt blåsa någon på ett par kilo kokain, hamnar hon i ett traumatillstånd av chocken. Hon får för sig att huvudkaraktären i såpan - inte huvudrollsinnehavaren alltså - är hennes före detta fästman och beslutar sig för att resa till Kalifornien för att återförenas med honom. Den lokala sheriffen misstänker att Betty har lejt de torpeder som mördade hennes make och åker tillsammans med en reporter på jakt efter henne, något även makens mördare gör. De har nämligen fått reda på att Betty bevittnade mordet och som den lömska kvinna de tror att hon är, har åkt iväg med knarket de skulle ta tillbaka. Den äldre av dem (Morgan Freeman) har tänkt sig att Betty ska bli hans sista offer innan han lägger av och gör henne till en ikon som är väldigt betydelsefull för honom.

Skruvat värre. Och ruggigt underhållande. LaBute som för ett par år sedan gjorde den cyniska independentfilmen ”Män emellan” (”In the Company of Men”) har lyckats göra en underhållande film igen, men en lite snällare och inte lika kontroversiell sådan. Han vågar göra lite mer annorlunda filmer som är smarta och väldigt oförutsägbara. Dessutom har han ett säkert öga för tajming och personregi. De minst sagt överdrivna scenerna från såpan och alla situationer Betty hamnar i när hon möter de personer från såpan som hon ”känner” och antingen älskar eller hatar beroende på vad de har gjort i tv-rutan gjorde att åtminstone jag skrattade åt dels den träffsäkra dialogen, men även hur replikerna levererades.

Renée Zellweger är nämligen fullständigt lysande i huvudrollen. Hon är som klippt och skuren för sin roll som naiv och desillusionerad, men samtidigt oerhört framåt. En sämre skådespelerska hade säkerligen gjort filmen mindre bra än vad den nu blir, för varenda reaktion, varje min, varje tonläge i rösten känns naturlig från hennes sida. Morgan Freeman och Chris Rock som yrkesmördarna är underbara med sitt oavbrutna käbblande och Greg Kinnear är med sitt medvetna överspel lysande som såpaskådisen som drabbats av hybris.

Den senaste komedin jag kan komma på som lyckades leverera tanke och underhållning måste vara Kevin Smith’s ”Dogma”, slumpmässigt nog även den med Chris Rock i en biroll och de påminner om varann trots de olika premisserna (katolicismen/såpoperor). Båda är fullständigt absurda och egentligen borde de vara meningslösa, men är i stället så fyndiga att man kapitulerar direkt. Men med skillnaden att ”Betty tur och retur” håller hela vägen till slutet. Ett solklart val bland alla komedier på länge.

Kiril 5 har röstat

av Kiril