Recension av Bibeln — Jeremia

År: 1998
24/6 2004
Recenserad av cineasten89
G
illar man historier, legender och filmer om Gamla Testamentet eller Nya Testamentet - alltså Bibeln, så gillar man denna.

Jeremia - profeten är en legend som är med i gamla Testamentet.
Jeremia är pojken som blir kallad av Gud och när han blir vuxen, försöker han undvika att bli kallad igen för att profetera. Men en dag kan han inte undvika Gud längre - han börjar tala.
Men folket lyssnar inte till en början på vad Jeremia säger.

När det är försent, börjar alla tro på Jeremia - men kriget har kommit till Jerusalem.

Det är en fin och välgjord film om Babylons maktrike, Jerusalems maktlösa kung Sidkia och Egypten som drar sig ur och Jeremia som försöker få alla att göra det bättre valet istället för valet de gjort.
Jeremia offrar mycket för att kunna profetera, det gör filmen bra och spännande. Och allra mest passar verkligen Patrick Dempsey i rollen som Jeremia.

Det är inte bara en film om profeten Jeremia, som ni ser. Det är en slags budskapsfilm om vad man kan förlora och vad man kan vinna på något, och givetvis finns det smått budskap gömda i hörnorna som man måste se efter själv.
Som jag själv tror är budskapet - att man kanske måste offra allt för Guds skull om man tror på HONOM, men man måste inte offra precis allt om han inte ber mig om det.

Själv tror jag egentligen inte på Gud, men är inte heller én ateist. Tror på något, och legenden om Jeremia tror jag smått på.

Det är egentligen en film man gillar om man vet mycket om Bibeln, men om man tycker Gud är struntprat, är det inte lönt att se denna film.

cineasten89 1 har röstat

av cineasten89