Recension av Big Hero 6

Regissör: Don Hall, Chris Williams (I)
Ã…r: 2014
Antal visningar (2023)    Forumdiskussion (0)
20/2 2015
Recenserad av saggesaliv
I
San Fransokyo så bor den 13-åriga, superintelligenta pojken Hiro! Hans bror Tadashi tycker att han borde satsa sin intelligens på att fortsätta studera, medan han själv mer är intresserad av att bygga robotar. Men hans bror ger inte upp och en dag tar han med honom till universitetet och visar bland annat honom hans senaste uppfinning - hälsoroboten Baymax.

Jag har varit otroligt intresserad av att se Big Hero 6 i flera månader nu! Disney ska göra en film baserad på en Marvel-serie, hur intressant låter inte det. Jag har undvikit att kolla på trailers och bara sett omslaget. Jag har hållit mig undan från att se den på¨min dator och sparat mig till Sverige-premiären, den 30 januari. Nu är den sedd, på en biograf, i 3D och besvikelsen är enorm.

Big Hero 6 inleder riktigt bra, första halvan är finurlig, rolig, söt och riktigt älskvärd. Vi får se relationen mellan Hiro och Baymax utvecklas och det är gjort på ett mycket vackert sätt som jag förstår tilltalar barns hjärtan.

Men efter denna inledande halvan (om det ens var halva) så slutar allt upp i en enorm klyschig upplösning på kanske 40 minuter. Det är ganska så horribelt faktiskt. Från den stunden att Hiro börjar bygga ihop teamet och uppgradera Baymax så finns det ingen återvändo till den fina film vi såg i början.

Alltså upplösningen mellan superskurken och Hiro och hans team är så lång, så långtråkig, så utdragen, så... Ja, jag blir uttråkad, det är inte roligt att se på. Det finns en snygg scen här, som var det enda jag själv kunde uppskatta i andra halvanoch det var den nere i tid-och-rum hålet med Hiro och Baymax, den var förbannat snygg och något nyskapande för animerat. Men såklart gjord på ett fult klyschigt sätt, men snygg.

Baymax är en bra karaktär och filmens egentligen största behållning. Scenerna med honom, innan Hiro ska göra bygga skydd och uppgradera honom är riktigt fina och roliga.

Besvikelsen över hela filmen överlag är enorm, det går knappt att berömma den fina inledningen så besviken jag blev på den fula upplösningen. Animationerna är såklart otroligt välgjorda, men i min mening tjänar den ingenting på den påkostade 3Dn.

Nu när jag sett tre av de animerade Oscarsfilmerna (Big Hero 6, Princess Kaguya och How to Train Your Dragon 2) så är Big Hero 6 den sämsta av dem, mycket trist då jag hade så stora förväntningar på den.

Big Hero 6 kommer att bli storklirr i kassan för Disney, merch av Baymax kommer att sälja mycket bra. Men för mig är det någonting som jag nog aldrig kommer att se igen och vill helst glömma alla förväntningar jag hade på den. För utan mina höga förväntningar tror jag absolut att jag hade kunnat uppskatta den mer. Nu lever den, betygsmässigt på de snygga animationerna och den första halvan av filmen.

Därför så kommer jag att ge Big Hero 6 betyg godkänt, en femma. Femman är stark pågrund av animationerna och Baymax.

Betyg: 2

Strömming 0 har röstat