Recension av Big Nothing

År: 2006
3/5 2009
Recenserad av Rollywood
D
en senaste tiden har Charlies (David Schwimmer) familj fått det sämre och sämre ställt. Trots sin höga examen så tvingas han ta jobb på en kundtjänstavdelning då jobbristen är stor. Där träffar han den egendomlige karaktären Gus (Simon Pegg) som föreslår att de ska utpressa den lokala pastorn, då Gus kommit över bevis på pastorns inblandning i pornografisk underhållning. Men innan de vet ordet av är de två männen inblandade i något betydligt större än de hade väntat sig.

I början av filmen känns den ganska poänglös och man undrar om den verkligen kommer leda någon vart. Det känns mest som om den rör sig runt i cirklar. Men efter en knapp timme så tar det rejäl fart och det känns istället som om allt det som inte varit med i början kommer med även i slutet. Detta innebär att det är ett väldigt händelserikt avslut och filmen delas lätt upp i två delar. Den tråkiga början och det förhastade slutet.

David Schwimmer är en av skådespelarna från Tv-serien Vänner som inte fått en så jätteframgångsrik karriär på senare år. Denna tilltänkta komedi har sannerligen en mycket svart humor som nästan är svår att förstå. Ändå måste jag erkänna att jag valde att se filmen på grund av att Schwimmer hade huvudrollen och jag ville uppleva honom på film i andra roller.

Handlingen i sig själv är ganska tam och inte speciellt intressant. Jag tvivlar på att någon annan regissör hade gjort ett bättre jobb än vad Jean-Baptiste Andrea gör här, med sitt eget skrivna manus.

Jag ser samma nördiga tönt som i Vänner när jag tittar på Schwimmers rollfigur och är lite besviken på hans brist att variera sig. Jag tilldelar filmen en stark tvåa ändå då jag tycker den har vissa småkomiska drag och ett mycket bra avslut.

Rollywood 0 har röstat

av Rollywood
Bad Boys II
Avgrunden
Och han älskade dem alla
Freaky Friday
Spy Hard