Recension av Bilar 2

År: 2011
2/8 2011
Recenserad av yajirobi
B
ilar från 2006 tillhör inte Pixars allra mest hyllade långfilmer men var trots allt en riktigt bra animerad film med humor och hjärta. I den lärde vi känna den framgångsrika racerbilen Blixten McQueen som på väg mot en viktig tävling av misstag hamnar i den bortglömda lilla staden Kylarköping. Väl där lär han känna den lite udda men godhjärtade befolkningen och kommer till insikten att det finns viktigare saker i livet än att vinna pokaler.
Där Bilar 2 tar sin början förstår vi att Blixten fortfarande är en framgångsrik racingstjärna men har lyckats kombinera livet i strålkastarljuset med det stillsamma livet i Kylarköping. Då Blixten kommer hem från en tävling dröjer det inte länge innan hans bäste vän, klantskallen och pajasen, Bärgarn drar in honom i en ny stor internationell tävling. Tävlingen tar vännerna från Kylarköping till andra sidan jorden där dom hamnar i händelsernas centrum för en komplott.

Då Bilar var en relativt stillsam historia förlagd till en bortglömd håla mitt i den amerikanska öknen
är Bilar 2 raka motsatsen. Det är full fart från minut ett och vi kastas nervöst mellan världsmetropoler. Biljakter och explosioner avlöser varandra och det finns knappt en lugnt stund under filmens nästan två timmar.
Bärgarn som i den första filmen var en tokrolig bifigur, som vi känner igen från de flesta Disneyfilmer, har här blivit huvudperson. Det blir aningen hysteriskt och i längden både förutsägbart och påfrestande.

En dimension i Bilar var konflikten mellan det gamla och det moderna. Detta beskrevs genom den lilla staden som fallit i glömska då den nya motorvägen stod klar. I jakten på att resa fortare och effektivare tycktes allt det goda den lilla staden hade att erbjuda blivit bortglömt. I mitt tycke är frågeställningar av detta slag något som verkligen lyfter en animerad film men tyvärr någonting jag saknar helt i denna uppföljare.

Filmen tycks i grunden vilja berätta en fin historia om vänskap mellan Blixten och Bärgarn men någonstans i produktionen har detta glömts bort och fått stå tillbaka för en kavalkad av biljakter, skottlossningar och stora explosioner.
Bilar 2 är inte en dålig film men vad jag skulle vilja kalla en typisk uppföljare där historia och budskap har kommit i andra hand. Kvar finns vackra animationer och stundtals riktigt kul humor som blandar högt och lågt på ett familjevänligt sätt men detta är definitivt en av de sämre filmer Pixar producerat.

yajirobi 7 har röstat

av yajirobi