Recension av Bilar

År: 2006
2/9 2006
Recenserad av connya
T
oy Story. Hitta Nemo. Monsters Inc. Superhältarna.
För att nämna en del. För mig som gillat Pixars tidigare filmer kunde förväntningarna på "Bilar" vara högre. Men ändå; En film om bilar med bara bilar? Jag var rädd att det skulle bli det som trailern viskade om; Fantastiskt snyggt men inte särskilt spännande eller roligt. "Bilar" lyckas dock vara allt det där och i sina stunder är den riktigt riktigt fantastisk. Rallybilen Blixten McQueen är en lysande stjärna på rallyhimlen; En Ny, ung rookie som gärna syns och bygger på den image som den världstjärna han är på väg att bli. Han är ytlig, bryr sig om sig själv och vet att andra bilar avgudar honom. Men en serie händelser leder honom till den sömniga byn Kylarköping med ett fåtal invånare som inte vet någonting alls om honom. Eftersom han förstört deras huvudväg får han som straff att stanna kvar där och fixa vägen.

Premiären i Trollhättan gick endast på svenska och därmed missar man röster som Owen Wilson, Paul Newman och Bonnie Hunt och så får stå ut med svenska dialekter när bilar ska beskrivas som lite roliga. Men det fungerar - en bit in i filmen bryr jag mig mer om själva filmen som helhet än att irritera mig på lite taffliga röstpålägg och dessutom ger det mig en bra anledning att se om den på DVD med orginalrösterna.

Inledningen är kvick och häftig - snabba bilar, snabba klipp och flashiga sekvenser men när sedan det första montaget av bilder kommer hittar också filmen en stil och ton den nästan helt lyckas följa. Mycket är barnanpassat i form av detaljer och förklarande sekvenser men lika ofta är humorn lite vuxnare och väldigt väldigt rolig. Och Pixar visar givetvis återigen hur skickliga de är på att göra fantastiska animationer och design, och även om jag aldrig någonsin kommer låta snygga sekvenser beröra mig mer än handling och allt det som känns mer än just datorskapade effekter, kan man inte låta bli att ryckas med i de bilder som visar upp de fantastiska landskap som bilarna åker igenom. Under vissa sekvenser går det också upp för mig hur viktigt det kan vara med sådant eftersom jag ju blir berörd av riktigt bra kollage av bilder i andra filmer - varför skulle jag då inte kunna ryckas med när Blixten och hans nyfunna vänner tar en tur runt de datortillverkade landskapen? Saker som foto, musik och detaljåtergivning är ju trots allt lika viktigt här som i vilken spelfilm som helst och dessutom kan man göra kameraåkningar och vinklar som är svåra att återskapa i verkligheten.

Givetvis faller allting tillbaka på manuset i slutändan och hur vana vi än är att Disney har en förmåga att lyfta fram sensmoralen lite väl tydligt blir givetvis slutklämmen av scener också allt det där förutsägbara det brukar vara. Men under filmens gång har jag ryckts med, börjat gilla bilarna mer och mer och så tycker jag så mycket om den värld av enbart bilar och flygfordon man byggt upp så det gör inte så mycket att jag listat ut 90% av allting som man sedan knyter an till i slutet. Min största tanke är faktiskt att jag längtar tills jag får se filmen igen.

Det märks att man velat göra bilarna levande, göra dem som människor med känslor i karosser och skapa en värld som är lik våran egen där bilar gör och beter sig precis som oss och i alla de avseenden lyckas filmskaparna perfekt. Filmen är varm, rolig och fartfylld och full av liv och detaljer. Så oavsett om David Hasselhoff hade en talande bil i Knight Rider eller om Herbie också är en rallybil är "Bilar" en underbar biofilm med världens coolaste, sötaste, roligaste och häftigaste fordon. Vilket godis som passar bäst till förställningen får du lista ut själv.

m86 7 har röstat
connya 6 har röstat