Betyg idag: 1 869 Besökare idag: 6 315

År: 2000
7/4 2003
Recenserad av Kiril
I
nom filmindustrin i England verkar två teman vara typiska, nämligen att antingen skildra aristokratin under 1800-talet eller den senare hälften av 1900-talets misär med arbetslöshet och fattigdom i de lägre klasserna. ”Billy Elliot” har det senare alternativet som bakgrund.

Det är 1984 mitt under gruvstrejken när man lade ned gruvor till höger och vänster. Mitt i smeten bor den 11-årige Billy (Jamie Bell) med sin far, sin äldre bror och sin senila mormor i Durham, en mindre stad som befolkningen har svårt att klara sig i. Varje vecka tvingas Billy gå till boxningslokalen eftersom hans far och bror anser att riktiga män brottas, boxas eller spelar fotboll vid sidan av deras hårda arbeten och supandet.
När balettlektioner flyttas till boxningslokalen, inser Billy vad han egentligen vill göra - dansa balett - och undervisas, utan faderns vetskap, av den hårda, men godhjärtade lärarinnan Mrs. (en evigt kedjerökande Julie Walters) som anser att han har potential att söka in i The Royal Ballet Academy i London. När de där hemma får reda på detta, försöker fadern fysiskt ”övertala” honom att sluta.

Sagolikt är nog ett passande uttryck för denna historia. Inte just för att den är bra, utan för att den är uppbyggd just som en saga, men utan bröderna Grimms våldsamheter. Filmer av det här slaget brukar ha en effekt på mig att jag tar fram min cyniska sida och normalt sett hade jag sågat en film av det här slaget jämns fotknölarna. Det är snällt, fullt av klichéer, förutsägbart, men alldeles, alldeles underbart.

Jag kommer rätt tidigt på mig själv att jag i alla lyckliga scener sitter med ett fånigt flin som sträcker sig från öra till öra. Det är i grund och botten en ”feel good”-film, men med dramatiska undertoner och man rycks verkligen med. Man sitter och sympatiserar med Billy och vill att han ska uppnå den totala friheten, man vill att familjen ska förstå vad som är hans bästa, man har förståelse för att balettlärarinnan är så krävande - hon vill ju bara väl. Men de bästa scenerna är i relationen mellan Billy och bäste vännen. Allt är så charmigt, så gulligt, så sött, men på ett väldigt positivt sätt.

Den tidigare teaterregissören Stephen Daldry som härmed gjorde regidebut (senare gjorde han "The Hours") lyckas över förväntan och med hjälp av fyndet Jamie Bell gör han alltså en film som bryter mot de normer manuset egentligen har genom att avleda uppmärksamheten från det dåliga till det bra. Man tänker inte på att den då 14-årige Bell egentligen är opassande för rollen, eftersom han ser äldre ut än vad hans karaktär ska vara. I stället tänker man inte på åldern och tänker vid alla sammanhang hans ålder nämns att ”de måste ha sagt fel”.
En film som lever på egen hand, finns vidare i minnet ett tag efteråt och som får en på gott humör. Och sådant måste premieras.

Kiril 10 har röstat

Split
Låt den rätte komma in
House on the Hill
Dennis firar jul
Tomtetass och jakten på julen
Skräcken i svarta lagunen
Austin Powers: The Spy Who Shagged Me