Recension av Birdman

År: 2014
4/12 2014
Recenserad av ehansi
I
Alejandro González Iñárritus film ”Birdman” (eller The Unexpected Virtue of Ignorance) vänder han ut och in på kändisskapet med alla dess sidor genom att skildra en avdankad filmhjältes desperata strävan efter bekräftelse. Denna mörka dramakomedi visades på filmfestivalen i Venedig och har hyllats av kritikerna.

Riggan Thomson (Michael Keaton) går igenom en ålderskris. Kanske till och med en livskris. Som avdankad filmskådespelare har inte världen mycket över till en. På TV syns de nya fräscha filmhjältarna och det som finns kvar av hans superhjältekaraktär Birdman är den gamla postern på väggen. Riggan är därför i full fart med att ta sig tillbaka på banan igen. Han ska regissera en pjäs på Broadway. Och producera den. Samt vara skådespelare. Och han har dessutom skrivit manuset till pjäsen, en omarbetning på "What we talk about when we talk about love". Men med knepiga skådespelare, pengabrist, en dotter som nyss kommit ut från rehab och ett sviktande självförtroende är det ingen enkel match. Premiären närmar sig och såväl Riggan som hans familj och arbetskollegor betvivlar om de ska klara av att genomföra projektet.

Alejandro González Iñárritu har alltså skrivit, producerat och regisserat ”Birdman”. Klingar bekant med vår käre huvudkaraktär. Nu hoppas jag, för Alejandros skull, att han klarade av det bättre än Riggan. För Riggan, han har det inte lätt. Med ett skavande självförtroende, det ständiga minnet av glansdagarna och ett komplicerat förhållande till sina familjemedlemmar är det inte en dans på rosor att göra en Broadway-pjäs. I alla fall inte utan skandaler. Berättelsen i sig är väldigt intressant med många lager och mycket djup. Men Riggan är en komplex liten filur och även fast filmen främst fokuserar på honom så känner jag inte riktigt att jag har grepp om honom. Jag vill sympatisera med honom, men hans begär efter bekräftelse och beundran från publiken driver mig till vansinne. Självklart är det en delad människa vi ser ta sig igenom detta projekt och alla hans handlingar bottnar i ett kluvet självförtroende. Karaktären Birdman är, lite humoristiskt med sin mörka basröst, ständigt närvarande i form av Riggans inre röst.

De övriga karaktärerna är intressanta, även om det ges för lite tid till vissa. Filmen fokuserar nästan helt på Riggan, vilket leder till att vi lämnas frågande om de övriga karaktärerna. Vart är deras berättelse? Vad vill de? Detta leder även till att vissa relationer känns rent utav onödiga då vi inte ges nog med tid för att få någon djupare känsla för dem. Riggans eventuella förhållande med skådespelarkollegan Laura samt den knackiga relationen med ex-frun hade båda kunnat uteslutas utan någon större sorg. Den enda riktigt intressanta relationen är den mellan Riggan och hans dotter Sam som tur nog får ta en del plats.

Men även om karaktärerna är intressanta och skådespelarna gör grymma gestaltningar så är filmens stora höjdpunkt just skildringen av kändisskapet och den ständiga hetsen efter beundran och bekräftelse. Hollywoods värsta sidor visas upp här på ett klockrent sätt. Det finns några riktigt mästerliga scener och citat som ger mig rysningar ner i ryggraden. Ett av de starkaste levereras av teaterkritikern Tabitha Dickinson när hon säger "you're not an actor, you're a celebrity" till Riggan.

Tyvärr känner jag att filmen är lite för utdragen. Mot slutet hinner jag få ihop åtminstone fyra potentiella slut innan det riktiga slutet faktiskt kommer. Det är alltid en irriterande känsla som verkligen kan dra ner min entusiasm för en film. Men allt som allt är detta ett väldigt mörkt komiskt drama som lämnar kvar många tankeställare. Passa på att se "Birdman" när den dyker på svenska bioskärmar i januaris mörker.

Elina Hansi

ehansi 6 har röstat