Recension av Black Sheep

Regissör: Jonathan King (I)
År: 2006
15/6 2007
Recenserad av Andy_B
F
ör sisådär tre månader sedan såg jag den ganska uppmärksammade trailern till Black sheep och jag kände redan då att jag borde se filmen. Med taglines som ”The violence of the lambs” och ”Get the flock out of here!” kunde jag inte annat än le.

Med Nya Zeeland, Peter Jackson och Weta Digital i bakgrunden så anade jag vad som komma skulle. Och ja, likheterna med Jacksons tidigare filmer är väldigt stora. Och ja, filmen följer en väldigt välanvänd mall när det gäller skräckfilm på ett nästan banalt sätt. Men att ge huvudrollen, för den får man väl ändå säga att de har, till får och dessutom göra dem till ondskefulla varelser är inget annat en ett genidrag.

Som halvvegetarian och djurvän (särskilt fårvän under min barndom på landstället) så tycker jag förstås att det är extra roligt. För det känns faktiskt som regissören King försöker slå ett litet slag för att vi ska tänka på hur vi tar hand om våra djur. Detta märks lite genom karaktärerna Experience, new age-flickan, och hennes pojkvän Grant som kämpar för fårens rättigheter. Att vi sedan får se dessa äta både kött och skjuta får hej vilt senare i filmen hör inte till sammanhanget.

Handlingen är sådan att två bröder träffas efter många år i osämja. Den ena ”onda” har tagit över familjens fårvallningsföretag och börjat experimentera för att skapa det perfekta fåret. Den ”goda” som försöker komma över sin fårfobi besöker sin bror för att köpa sig loss från familjeföretaget. I samband med detta går något snett på grund av det vårdslösa djurväns-paret och något sorts virus sprids bland fåren och de stackars människorna. Och här börjar karusellen.

Att se filmen ensam på en vardagsmorgon med 3 personer till i publiken var inget bra drag. Detta är en film man ska se med sina kompisar och skratta högt till. King har gjort en smart långfilmsdebut och sneglat på hur Jackson tog sig till Hollywood snabbast möjligast. Upprör folk eller få dem att skratta. Om King också hittar en mer egen stil så småningom tvekar jag inte på att han kan ta sig långt. Glädjen till filmskapandet kunde jag känna i så gott som varje scen. En liten svacka i mitten och lite tafflig dialog drar ner betyget något. Hoppas folk flockar sig för att se denna film istället för skitskräckkomedier som Scary Movie eller annat töntigt skräp. Bääääääää.

Andy_B 14 har röstat

av Andy_B