Betyg idag: 2 180 Besökare idag: 5 706

År: 2006
27/5 2007
Recenserad av sethgecko
S
tirrar man på affischen till Black Snake Moan kan man lätt få för sig att filmen är en slags hyllning till sleaze-genren från 70-talet. Lite som Grindhouse är en hyllning till grindhouse-kulturen från samma årtionde. Givetvis är det rätt missvisande att tro att en affisch säger allt om en film, i bästa fall kanske den säger någonting, men i värsta fall säger den absolut ingenting. Med tanke på att filmen är tillåten från 11 år, kan det ju knappast röra sig om något alltför explicit, eller?

Black Snake Moan handlar om en avdankad bluesgitarrist (Samuel L Jackson) som försöker försörja sig på en liten gård och odlar lite grönsaker, i amerikanska södern. Samtidigt som bluesgitarristens fru bestämmer sig för att verkligen lämna honom, så får vi följa ett ungt par där mannen (Justin Timberlake) har tagit värvning i armén och försvinner iväg. Den unga kvinnan (Christina Ricci) är lämnad kvar i amerikanska södern och hon har ett slags problem… På något sätt träffas den unga kvinnan och bluesgitarristen och det är här filmen sätter igång på riktigt.

Handlingen i sig är rätt fånig, men den funkar ändå, inte så mycket på grund av att Christina Ricci är en duktig skådis, även om hon sköter sin roll bra, utan mer på grund av Samuel L Jacksons enorma talang som skådis. Vidare känner man att det är amerikanska södern det handlar om. Det verkar varmt och klibbigt hela tiden, det är blues-gitarrer och bra musik rakt igenom. Någonstans i filmen finns det någon slags kritik mot könsroller och hur kvinnor förväntas bete sig; tjejen som blivit utsatt för övergrepp i ung ålder, etcetera. Visst, det är klichéer och det i sig känns lite ofräscht och lite väl enkelt, men på något sätt blir det ändå starkt när Ricci konfronterar sin mamma med vad hon varit med om. Justin Timberlake känns mer påtaglig i sin roll i den här filmen än i Alpha Dog. Jag tror inte att actionfilmer är var hans talang ligger, utan snarare i såna här dramatiska filmer.

Det är fascinerade att se hur Samuel L Jackson utvecklats under de senaste 20 åren till att bli mer och mer trygg i sin roll och numera utstrålar en slags stark fadersfigurkänsla. I Black Snake Moan är det väldigt påtagligt, mycket för att rollen kräver en sådan slags känsla, trots att filmen tar en slags Lida-vändning någonstans i mitten, vilket man till viss del kan lista ut efter att tittat på affischen.

sethgecko 12 har röstat

Capitalism: A Love Story

Låt den rätte komma in
House on the Hill
Dennis firar jul
Tomtetass och jakten på julen
Skräcken i svarta lagunen
The Mole People
Tin Man
Carrie
Cannibal Holocaust
Gul gul gul är vår undervattningsbåt
Psycho