Recension av Blades of Glory

Ã…r: 2007
8/5 2007
Recenserad av sethgecko
W
ill Ferrell kan vara den bästa skådisen som Saturday Night Live fått fram. Jag vet, ni tänker på Dan Akroyd, Eddie Murphy, Steve Martin, John Belushi, och så vidare, men jag står fast vid min åsikt. Will Ferrell är komedi! Visst, Akroyd, Murphy och Martin har hållit på mycket längre än Ferrell och chansen är nog rätt stor att Ferrell någon gång kommer göra riktiga skitfilmer, men som det ser ut just nu är det svårt att slå en kille som har filmer som Austin Powers, A Night At The Roxbury, Zoolander, Old School, Anchorman, etcetera bakom sig. (Givetvis glömmer vi bort Boat Trip, Elf, Bewitched och annat skräp)

Jon Heder är en annan historia. Visst, Napoleon Dynamite är en höjdare, men School For Scoundrels är ett riktigt bottennapp och Napeleon Dynamite var en rätt speciell roll.

Blades Of Glory handlar om två skridskoåkare, varandras motsatser, som tävlar mot varandra, men efter lite skandalösa omständigheter måste tävla med varandra.

Att Will Ferrell är den lite knubbiga mansgrisen, Chazz Michael Michaels, känns helt klockrent i filmen, lika klockrent är det att Jon Heder spelar den mer latent homosexuella mesen Jimmy MacElroy. Under filmens lopp bjuds vi på en hel del ”böghumor”, vilket egentligen känns rätt uttjatat och tråkigt, speciellt i dessa så kallade ”fratpackfilmerna” (en inofficiell benämning på filmer där Jack Black, Will Ferrell, Ben Stiller, Vince Vaughn, Owen Wilson och/eller Luke Wilson medverkar) trots det funkar det rätt bra, mycket på grund av Will Ferrell själv som kan konsten att få ”böghumorn” att sällan bli elak. Jon Heder är sällan rolig i filmen och det kanske inte heller är meningen, men faktum är att han blir totalt utspelad av Will Ferrell, då Jon Heder går på i sin Napoleon Dynamite-stil (minus frisyren) och stundtals nästan känns lika menlös som den rollen. Jenna Fischer imponerar, kanske inte så mycket som komediaktör, men absolut som skådis generellt. Will Arnett och Amy Poehler spelar rivaler till Ferrell och Heder och fungerar bra som det, framförallt Amy Poehler som elak manipulativ storasyster till Fischer. (Att Tina Fey inte plockat in Poehler till sin tv-serie 30 Rock är för mig obegripligt)

Vad är det då som gör Blades Of Glory till en så bra film att den förtjänar en fyra i betyg? Det är svårt att säga. Jag tror att det som gör filmen så bra till stor del beror på Will Ferrell och även den atmosfär som genomstrålar filmen. En atmosfär som påminner om Anchorman, Zoolander och även Old School). Kort sagt, gillar man de filmerna kommer man gilla Blades Of Glory.

sethgecko 10 har röstat

av sethgecko