Recension av Blixt Gordon

Regissör: Mike Hodges
År: 1980
Antal visningar (1937)    Forumdiskussion (0)
22/1 2004
Recenserad av XenoMorph
P
å VHS-fodralet till Flash Gordon som jag har i min filmhylla (tillsammans med filmen givetvis) står det tre gånger att detta är "århundradets science fiction film". Det tyder i alla fall på att de som utformat fodralet har en stor portion humor.

Handlingen är simpel. Den ondskefulla kejsaren Ming (Max von Sydow) från planeten Mongo (ja du läste rätt, den heter verkligen så) har tråkigt och tänker roa sig med att "leka" med planeten Jorden. Leken går ut på att Ming skickar naturkatastrofer, som vulkanutbrott, orkaner och hett hagel mot Jorden för att slutligen sända månen på kollisionskurs mot vår hemplanet.

Ovetandes om detta sätter sig ”quarterbacken” Flash Gordon på ett flygplan tillsammans med reportern Dale Arden. Man kan gissa sig till att en romans är på gång mellan dem båda. Helt plötsligt blir flygplanet överraskat av hett hagel. Flash ska gå fram till piloterna för att se om allt är ok, men när han kommer fram dit är dem borta! Han och Dale måste nu landa planet på egen hand. Tyvärr kom aldrig Flash så långt som till landning under sina flygarlektioner. Det hela slutar med att de kraschar in i något växthusliknande hus där Dr. Zarkov bor.

Dr.Zarkov vet varför Jorden råkat ut för så många naturkatastrofer på sistone och här därför byggt en rymdfarkost i sitt eget hus för att åka upp i rymden och rädda Jorden. Han lyckas få med sig Flash och Dale och de beger sig till Mongo planeten för att stoppa den onda härskaren!

Som ni märker är det handlingen i filmen ganska banal. Det är även det som är den stora charmen. Det finns inget man kan ta på allvar. Handlingen är överdriven och löjlig. Alla karaktärer är mer eller mindre stereotypa. Musiken är skapad av Queen! Det är en sån här film som är perfekt att se när man inte orkar med något som kräver tankeverksamhet.

Det kanske inte är århundradets science fiction film, men det är ett klassiskt matiné äventyr som ger lättsam underhållning.

Mihon86 0 har röstat

Sagan om de två tornen
Matrix Reloaded
Blixt Gordon
Death Race 2000

Gul gul gul är vår undervattningsbåt
Psycho
Super Mario Bros.