Recension av Blodröd sol

År: 1993
9/1 2010
Recenserad av ernils_l
M
ichael Crichton är känd för att alltid förebereda sina romanprojekt genom extrem faktainläsning. I State of Fear och Timeline blir detta särskilt tydligt genom hans bifogade källförteckningar; i andra av hans böcker kan man läsa det mellan raderna. Crichton var en storläsare som inte lämnade något åt slumpen och det han läste delade han även med sig av till läsaren.

Crichton står som manusförfattare till de flesta filmatiseringar av hans böcker och Blodröd sol är inget undantag. Problemet i det här fallet är att han tagit sig an ett ämne han inte egentligen behärskar. Crichton var läkare med stor förkärlek till vetenskap, men hans förståelse för mänsklig interaktion och kulturella mönster var märkligt snäv. Hans böcker präglas av en förenklad syn på mänskligt beteende, och det hela blir extra problematiskt när han gör detta till fokus för berättelsen. I Blodröd sol berättar Crichton om vad japaner gör och varför, och han ställer detta i relation till den amerikanska normen.

Jag vet vilken typ av böcker som ligger till grund för det japanska i boken såväl som i filmen. I Japan finns det en speciell genre av litteratur som kallas nihonjin-ron, böcker om japaner. Dessa produceras i hundratal på japanska såväl som andra språk (företrädesvis engelska) och beskriver i klassisk nationalistisk anda vad som är speciellt med Japan, varför japaner gör som de gör och varför ingen utlänning någonsin kommer kunna förstå Japan. Genren kritiseras starkt av akademiker inom och utanför Japan, men detta gör den inte mindre populär bland hobbyantropologer. Crichton är en av dessa och han har i sanning tagit genren till sig.

Blodröd sol handlar på ytan om ett mord begått på ett japanskt företags nybyggda kontor i Los Angeles. Två amerikanska poliser blir inkallade – Webster Smith (Wesley Snipes) och John Connor (Sean Connery) – men de inser snart att allt inte står rätt till. Överallt i undersökningen möts de av hinder från japanernas sida. Någonting är fel och för att komma igenom de kulturella hinder som står i vägen för undersökningen måste de använda Connors hela kunskap om japanska sedvänjor. Vad som följer bli en allt mer invecklad berättelse om korruption, sex och främmande sedvänjor.

Berättarmässigt är Blodröd sol en just film. Det är en mordgåta med tillräckligt mycket spänning för att hålla hela vägen ut och skådespelet är rakt igenom gediget. Connery är som han alltid är, samspelet mellan honom och Snipes håller fint, och de japanska karaktärerna spelas även de väl (inte minst av Mako i rollen som koncernchefen Yoshida-san). Sökandet efter den försvunna och modifierade videoskivan för filmen framåt och skapar en spänning som aldrig riktigt släpper, och de japanska miljöerna i Los Angeles är en intressant kuliss för berättelsen.

Det stora problemet med filmen är den förenklade och rasistiska synen på japaner. Boken skrevs 1992, filmen kom året därpå, och den präglas rakt igenom av den amerikanska rädslan för japanska storföretag. Innan den japanska bubblan sprack fanns en gedigen skräck i USA för att Japan skulle få ett allt för stort övertag och som tidsdokument är Blodröd sol intressant. Icke desto mindre irriteras man som tittare över de platta japanska karaktärerna. De är alla stereotyper av olika slag, från pimpen Eddie till underhuggaren Ishihara; de presenteras alla som orientalistiska Andra som tittaren kan förvånas över men inte känna igen sig i. De är perfekta skurkar, men det är just detta som gör filmen så rasistisk.

På ett intellektuellt plan avskyr jag Blodröd sol. Bilden av japaner – och även av folk som har med Japan att göra – är dum och endimensionell. Samtidigt kan jag inte tycka att det är en dålig film. Skådespelarna sköter sig för bra, berättandet är för skickligt. Jag upplevde samma känsla sist jag läste en bok av Crichton. State of Fear är en omåttligt enkelspårig och dum skildring av dagens klimatproblem, men samtidigt är den löjligt spännande. Det är samma sak med Blodröd sol. Det är inte en intelligent film, men den är välgjord. Crichton har mot min vilja än en gång fångat mig. Han var en stor berättare.

ernils_l 1 har röstat

av ernils_l