Recension av Blood Diamond

År: 2006
21/12 2006
Recenserad av Pebosjan
O
scarssäsongen närmar sig. Detta innebär oftast tårdrypande Lasse Hallström-draman, storslagna Clint Eastwood-rullar, men också självklart flera verklighetsrelaterade draman med spännpunkt på politiska relationer i tredjevärlden och dess länder med lägre levnadsstandard och olyckliga situationer. Så också i år, för precis som med filmer som "Hotell Rwanda", "Cidade de Deus", "Syriana" och "München" som har framkommit de senaste åren, så kommer i år "Blood Diamond" lagom till att nomineringarna börjar att diskuteras. Detta är en film centraliserad på Afrikas mindre lyckade mänskliga situationer. Barnsoldater, slaveri, folkmord, rebellkrig och avrättningar, allt för att få tag diamanter. Ett av få sätt att få vapen till krig, en högre mänsklig/politisk situation och makt, detta i ett Sierra Leone kantat av misär och svält.

Historien är en berättelse om tre personer som kommer i kontakt med varandra på grund av helt olika anledningar. Vi har Salomon Vandy(Djimoun Hounsou), vars familj blir attackerad och bortförd av rebellerna, själv får han finna sig med att arbeta som slav för att finna diamanter. Av en ren händelse lyckas Vandy vaska fram en av de större diamanterna som skådats, han lyckas dock gömma diamanten innan rebellerna lyckas få händerna på den. I ett lyckat flyktförsök överger han diamanten, men flera andra har vetskapen om Vandys fynd. Av dessa finns den småskaliga diamantsmugglaren Danny Archer (Leo Dicaprio), som i sitt försök att finna diamanten lovar Vandy en väg tillbaka till sin familj och lycka. Det Archer inte räknade med var inbördeskrigets påverkan, deras inblandning i strider och förlorandet av sina kontakter för att undkomma rebellerna.

I sin flykt inser Archer att hans enda väg ut ur landet, kriget, och flykten är att kontakta en nyvunnen journalistisk kontakt, Maddy Bowen (Jennifer Connelly). Bowen kräver dock veta allt om diamantsmugglingen och Archer blir tvungen att välja mellan sina löften till Vandy, diamanten, och sin framtid inom diamandsmugglarbranschen. Detta förvandlas snabbt till ett triangeldrama som tar oväntade vändningar....

Leo Dicaprio och Jennifer Connelly gör övertygande och välspelade roller. Jag blir varken överraskad eller förundrad av Leos talanger nuförtiden. Med ankomsten av "Titanic" sågade jag honom, men efter "The Beach" så har han vuxit för varje roll, och nu anser jag att han når den nivån som man så länge hoppats att han ska behärska. Överraskningen i filmen är dock Hounsou, som vi tidgare sett i "The Island", "Gladiator", "Eragon" och "Constantine". Han presterar och får mer djup och ansvar än vad han tidigare har givits. En biroll som jag tycker bör nomineras till priser av högre genrer. Detta för en underbar mänsklig och känslig tolkning, av en förlorad afrikans själ med bara en gnutta hopp kvar i sin själ.

I "Blood Diamond", träder regissören Edward Zwick ut ur skuggan. Från att ha skapat den bortglömda "The Siege", som mer var imponerande av att skådespelarna ställde upp på att göra den, till att ha varit Tom Cruise marionettdocka i "The Last Samurai", skapar han nu ett verk som sätter honom i främsta ledet i Hollywood. Det kommer komma mer, för killen har verkligen talang, ett öga för skådespel och dialogtolkning. Visst blir filmen lite överspelande i slutändan men jag är nöjd med produkten och Zwicks berättelse- och förföljelseteknik.

Den politiska bakgrunden av historien om Sierra Leones blodsdiamanter, den amerikanska köpskalan, samt de politiska förhandlingarna, följs som en röd tråd genom filmen. Försöken att presentera Sierra Leones öde ger tittaren en vy som ger ett verklighetstroget samt relativt förståelse givande intryck. Jag tycker inte att filmen står ut ur mängden som en oscarsvinnare, samtidigt som den är ett bra försök att lyckas sprida sitt budskap samtidigt som den glädjer filmälskaren. Vi kommer får se flera filmer som försöker sprida politiska budskap de närmaste månaderna, själv ser jag fram emot "Letters from Iwo Jima", men om den inte har särskilt stor påverkan på mig så kan jag mycket väl se att "Blood Diamond" kniper en och annan staty när det börjar nalkas för den röda mattan....

Miss_Blue 9 har röstat

The Mole People
Tin Man
Carrie
Cannibal Holocaust
Gul gul gul är vår undervattningsbåt
Psycho
Super Mario Bros.