Recension av Blow

Ã…r: 2001
6/6 2002
Recenserad av Karatehunden
B
low handlar om George Jungs liv och levrne. Mannen som tillsammans med Diego Delgado (Carlos Lehder i verkligheten) var de första att smuggla kokain in i USA från Columbia genom Pablo Escobar (ledare för den ökända Medellin-kartellen). Regissören Ted Demme dog för övrigt hjärtattack i början av 2002 med spår av just kokain i blodet.

I filmen ser vi Johnny Depp i rollen som George Jung, vilket han gör mycket bra. Filmen är välberättad och speciellt George Jungs glada Kalifornia-dagar speglas bra och hans initiella kontakter med Pablo Escobar. Senare delen av filmen är dock revisionistisk för det är nämligen så att filmen missar viktiga poänger i George Jungs liv som borde ha funnits med i mitt tycke. Det gäller främst slutet som i och för sig fungerar bra då Johnny Depp lyckas gestalta ånger väldigt bra. Demme har lyft upp tanken på problem som går i arv från föregående generationener.

Sanningen är dock en annan, Jung tjallade nämligen på Medellin-kartellen för att på så sätt slippa straff, men åkte in igen då han som den notoriske smugglare han var fortsatte smuggla. Vi får inte heller se hur den Columbianska polisen dödade Pablo Escobar eller vad som hände Carlos Lehder. Filmen är med andra ord ingen rättvis bild av George Jung. Det försämrar filmen, vilket är synd då Johnny Depp gör bra ifrån sig i denna film och temat hade förutsättning att göra filmen väldigt bra.

AddeColciago 4 har röstat
Karatehunden 22 har röstat