Recension av Blue Jasmine

Ã…r: 2013
18/5 2015
Recenserad av jotnan
N
är jag tvivlat på Woody Allens förmåga att göra riktigt bra filmer på senaste, kommer Blue Jasmine som en blixt från klar himmel. Drama och komedi går hand i hand igen.

Cate Blanchett spelar Jasmine, en överklass-änka som berövats sin socioekonomiska status när hennes make, som spelas av en mycket passande Alec Baldwin, sätts i fängelse för ekonomisk bedrägeri. Utan pengar måste hon leta sig till sin syster i San Franciscos arbetarklass där hon får smaka på hur det är att leva i verkligheten. Om intrigen låter bekant är det för att Blue Jasmine är en homage eller omtolkning på A Streetcar Named Desire som Marlon Brando medverkade i 1951.

Ni har förmodligen hört talas om Blue Jasmine av två anledningar: Woody Allen och Cate Blanchett. Just Cate Blanchett är en anledning i sig att se filmen, just därför att hon aldrig tidigare varit så bra som här. Då är ändå Blanchett en av de bästa skådespelarna verksamma idag. Rollen som en bortskämd överklassfru som håller på att gå sönder av allt som händer runtomkring henne är helt otrolig. Hon är rakt igenom ytlig och bortskämd. Ofta vill man att hon ska få lida, men kommer på sig själv med att innerst inne sympatisera med henne. Det gör ont i själen av att se någon så ute ur sitt element, så långt ifrån den miljö hon hör hemma i, att man inte kan göra annat än att må dåligt för stackaren. Hon lever på sina karlar, ljuger och svamlar sig igenom sitt liv men är så bra på det och så naturlig i sitt väsen att man trots allt tycker om henne, väldigt mycket. Det är en enorm utmaning, och Blanchett gör den rättvisa på ett sätt jag tror ingen annan hade kunnat.

Av ren instinkt vill jag säga att hon stjäl showen, äger varje scen hon är med i och utklassar alla andra på duken. Men Blue Jasmine nöjer sig inte med att lägga all screen time och fokus på karaktären i titeln. Nästan alla inblandade gör väldigt bra ifrån sig - Med undantag från min absoluta favoritkomiker, Louis CK - och höjer filmen till ett riktigt stadigt hantverk som platsar bland Allens allra bästa filmer. Några värda att nämna är Andrew Dice Clay som är SÅ nära på att spela en arbetarklass-karikatyr men ändå åstadkommer en rolltolkning av kött och blod. Hennes syster, som spelas av Sally Hawkins, är också en fröjd att se. Varför vet jag inte riktigt, men hon lyckas verkligen göra en väl behövd motpol till Jasmine.

Ett mer eller mindre uppenbart faktum vid det här laget: Woody Allen är den kanske bästa stadsskildraren inom filmhistorien, ja kanske till och med hela konsthistorien. Den här gången befinner vi oss San Francisco, en stad jag aldrig fått ett riktigt grepp på. Ändå lyckas han på 100 minuter få mig fascinerad och på något sätt familjär med staden. Han inför liv i varje gata och hamn. Romantiserat eller inte, jag vill dit och jag vill det nu. Hur han bemästrar sina städer gör mig lyrisk över att han vill göra en film i Sverige. Vi får hålla tummarna att han håller sig vid liv så länge.

Som regel brukar jag döma Allens filmer efter nyckelordet "Trevlig". Hur Trevlig är Blue Jasmine? Väldigt. Men den är också riktigt, riktigt tragisk. Den är mångsidig på ett sätt som en annan film Allen gjort på senaste - Midnight in Paris - inte var, och jag tycker att den är riktigt bra. Jag kan Rekommendera den.

Jonathan Johansson

jotnan 0 har röstat