Betyg idag: 1 077 Besökare idag: 4 330

År: 1980
4/5 2003
Recenserad av Riker
F
ilmen handlar om två bröder, Jake och Elwood Blues.
Den börjar med att Jake släpps ur fängelset efter ett avtjänat straff och Elwood väntar på honom utanför fängelset.

De besöker sedan det barnhem de växt upp på och får där veta att barnhemmet behöver pengar för att betala restförda skatter. Då endast ärliga slantar går för sig så
beslutar de sig för att samla ihop sitt gamla bluesband och göra spelningar för att samla in pengarna. Sedan dyker det upp diverse småhinder, nynazister, polis och en hel massa annat till underbar musik. Jag tror inte det har kraschats så många bilar i någon film tidigare. Deras bilkörning går ej att beskriva, den måste upplevas. De ger ordet "Drive in" en helt ny innebörd. För er som gillar musik, bilkörning och humor är den ett måste.

Första gången jag såg denna skrattade jag oavbrutet ett antal gånger under filmen, den är kort sagt underbar.
John Belushi och Dan Ackroyd gör här en underbar rollprestation, de helt enkelt "är" Blues brothers.
Filmen har en underbar atmosfär, allt som händer bröderna tas som självklart och som om det hände varje dag. Bröderna som gestaltas kommer från inslag i Saturday Night Live där de "föddes", spelade av samma skådespelare som gestaltar dem i filmen.

Man ser ett flertal andra mer eller mindre berömda musiker i olika roller sjungande riktigt svängiga klassiker. Bland dem James Brown, Cab Calloway, Aretha Franklin, John Lee Hooker, Ray Charles med flera. Även Twiggy och Steven Spielberg glimtar förbi i ett par scener.
Idag en kultfilm som bara MÅSTE ses!

Rollywood 2 har röstat
Riker 14 har röstat