Recension av Bone Tomahawk

Regissör: S Craig Zahler
År: 2015
Antal visningar (2024)    Forumdiskussion (0)
13/11 2015
Recenserad av KULTURCHOCK
N
u var det dags för ”Bone Tomahawk” – en film som tre timmar innan jag såg den inte ens existerade i min värld. Men när jag läste om den blev jag med ens mycket exalterad. Den verkade ha allt; spänning, ovanlig miljö, ond lokalbefolkning, blod och Kurt Russel. Det är en regidebut vilket gjorde det svårt att balansera förväntningarna men jag placerade dem, minst sagt, högt.

Detta är alltså en slags road movie på steppen. En film som lånar stora delar av westerngenren, tillika stor del av Italiens gamla kannibalsplatter-pärlor. En kvick uppladdning, en intrig, en presentation av alldeles för klyschiga machomän, en kvinna i nöd och ett motiv för hämnd! Lite som det, störande nog, ska vara. Glimten i ögat finns där men den tar sig ändå nästan lite för stora friheter i sin burdusitet.

Nå väl. När kvinnan är kidnappad och männen ger sig ut på äventyr, blir det stiltje. De går. Och går. Nästan hela filmen består av att de går. Någon faller bort. Någon förlorar ett ben. Hästarna försvinner. Men allra mest så går de. Hela tiden mot sitt mål och aldrig ett endaste dugg vilse. När de väl kommer fram till målet, sker en upptrappning av tempot, de blir konfrontationer och det hela urartar i en överdriven splatterfest. Det är synd att underbart är kort, eftersom detta är över lika snabbt som det började.

Spänningen i början av filmen och i slutet av filmen är helt klart godkänd, rollinsatserna relativt goda, allt ovan till trots. Effekterna i slafsscenerna är helt klart över standard. Jag gillar filmens onda närvaro som är det mest monstruösa i filmväg på länge. Jag gillar däremot inte att hela köret är en uppvisning i rasism och sexism. Samtidigt gillar jag hur retro den känns i sin presentation.

Jag gillar musiken, även slutlåten som spelas när eftertexterna rullar, samma låt som min flickvän sågade totalt efter att ha sett filmen. ”Det var en riktigt kass jävla film”, sa hon, ”till och med västernmusiken i den suger ju”. Svår kritik för mig att ta in, när jag satt där och kände mig snarare tillfreds med vad jag just sett och vad jag hörde på.

När jag tänker tillbaka på ”Bone Tomahawk” är det filmens första kvart jag minns, och den sista halvtimman. All dötid där emellan har jag inga vidare minnen av alls. I samband med att jag skrev denna recension gjorde jag en snabb återblick, liksom hoppade mig igenom filmen, och förstår helt klart varför jag inte minns något; det händer inget. Som sagt, de går mest. Det är för mig ett stort mysterium att Craig Zahler valde att låta filmen gå över 2 timmar, när det gott och väl hade räckt med 80 minuter. Men spela roll, dötid i film är chipsätartid och det måste man få unna sig ibland. Jag var ändå nöjd med filmkvällen.

Markus Eriksson

KULTURCHOCK 0 har röstat