Recension av Bonnie och Clyde

År: 1967
5/1 2004
Recenserad av Bobby Peru
B
onnie & Clyde var filmen som smått förändrade biopublikens syn på förhärligande av gangsters och våld.
Året då filmen kom var skildringen av rått och blodigt våld inte vanligt. Så den här filmen får stå som grundaren till alla de rebelliska 70-talsfilmerna.

Handlingen kretsar kring det dåvarande paret Bonnie Parker (Faye Dunaway) och Clyde Barrow (Warren Beatty).
De härjade i den amerikanska södern på 1930-talet, och begick många brott, främst bankrån, tillsammans.

I filmen skildras paret väldigt glamouröst - ja, det är ju Beatty och Dunaway vi talar om - men i verkligheten var de aldrig kära, och den riktige Barrow ryktades vara en homosexuell och impotent man.

När filmen kom var den väldigt kontroversiell. Regissören Arthur Penn var inte rädd att ta risker då han skildrade våld och sex på ett väldigt konfronterande sätt. Publiken gillade dock filmen, som tjänade massor. Åskådarna fascinerades av filmens fräscha stil och kult; som miljöerna, musiken, det blodiga våldet och inte minst modet som fick en ny kick i och med denna film.

Bonnie & Clyde är en av filmhistoriens viktigaste filmer. Den har banat väg för många klassiska 70-talsfilmer.
Filmens rebelliska ton har kopierats av många filmer under 70-talet, bland annat Gudfadern, som plankar en scen helt och hållet. Den svängiga musiken passar ihop perfekt med filmens sköna, färgstarka miljöer och det rappa tempot.

Skådespelarna i huvudrollen gör sina bästa roller, och sen lyser Estelle Parsons (oscar), Michael J. Pollard och Gene Hackman. Regin av Penn är stark. Men det som imponerar mest är filmens ständiga skiftningar. Den börjar som en komedi, som sedan slår över till samhällssatir, och till våld.

En sann klassiker, som har mer innehåll än man kan tro.
Filmhistoria om världens mest ökända par. Rekommenderad för filmfantaster som vill veta hur det rebelliska 70-talet föddes.

Bobby Peru 14 har röstat

av Bobby Peru