Recension av Boogie Nights

År: 1997
31/8 2004
Recenserad av Hank Vermin
B
oogie Nights är Paul Thomas Andersons andra långfilm (den första hette Hard Eight och gick ganska spårlöst förbi men är värd att se) och blev hans stora genombrott. Sedan dess har han hunnit med även Magnolia och Punch-Drunk Love och har etablerat sig som en av de mest spännande och stilsäkra yngre amerikanska regissörerna.

Boogie Nights utspelas i den amerikanska porrbranschen i San Fernando Valley under slutet av 1970- och början av 1980-talet. Huvudperson är den i filmens inledning 17-årige Eddie Adams (Mark Wahlberg), som blir upptäckt av och dras in i kretsen kring porrfilmsregissören Jack (Burt Reynolds). Filmen följer sedan Eddies uppgång och fall (under artistnamnet Dirk Diggler), liksom de övriga centrala karaktärernas öden och äventyr.

I grund och botten är berättelsen en typisk showbizsaga, löst kalkerad på John Holmes liv och levererad med P.T. Andersons drivna stil. Det är inte tidernas djupaste film, men en elegant hanterad blandning av komedi och drama, och med en rollista späckad av skickliga skådisar. Förutom Wahlberg (som väl aldrig varit bättre på film än här) och Reynolds (perfekt som godmodig porrpatriark) kan man njuta av starka insatser från Julianne Moore, John C Reilly, Philip Seymour Hoffman och Philip Baker Hall med flera.

Rent stilistiskt är Boogie Nights underbart kaxig och ogenerat flashig - själv är jag särskilt förtjust i de långa, komplexa steadycamtagningarna - och garnerad med ett tacksamt soundtrack av discostänkare.

Första hälften av filmen följer Eddies väg till toppen inom porrbranschen och speglar samtidigt den naivt idealistiska sidan av sjuttiotalets porrbransch: regissören Jack drömmer om att en dag göra en konstnärlig porrfilm som verkligen griper tag om publiken. Han får naturligtvis aldrig chansen: filmens andra hälft utspelas under början av åttiotalet, då videons ankomst slår ut celluloiden och förvandlar porrbranschen till ett hårdare och kallare ställe. Jack stretar emot men är tvungen att vika sig för marknadens krav. För Eddies del blir åttiotalet en brant utförslöpa med knarkberoende och falnande stjärnglans.

Boogie Nights ska inte ses som någon dokumentär skildring av porrbranschen. Den har kritiserats både för att vara förskönande (av porrmotståndare) och demoniserande (av representanter för porrbranschen). Båda sidor har säkert sina poänger - och att P.T. Anderson hyser en lätt nostalgisk svaghet för porrens "guldålder" på 70-talet är ingen hemlighet - men själv uppfattar jag Boogie Nights främst som en mycket underhållande tragikomisk melodram om en blåögd killes uppgång och fall.

Cineasten 9 har röstat
RasmusOrsén 3 har röstat