Betyg idag: 1 273 Besökare idag: 5 533

År: 1999
22/3 2006
Recenserad av Boondock_saint
I
nte många känner till regissören Troy Duffy, men den här filmen bevisar att det är ett namn värt att lägga på minnet. Han gör även en Tarantino/Hitchcock och går att skåda under en kort stund i The Boondock Saints.

The Boondock Saints handlar om två djupt kristna bröder i 30-årsåldern spelade av Norman Reedus och Sean Patrick Flanery. De jobbar på slakteri, talar ett tiotal språk, går i kyrkan varje söndag och bor i en liten skitig lägenhet i de irländska kvarteren i Boston.
På St Patricks Day besöker de sin favoritbar med sina vänner, och ett krogbråk med några ryssar anknutna till maffian urartar och slutar med att bröderna blir tvungna att döda ryssarna för att skydda varandra. Polisen kommer till platsen och FBI-agenten Paul Smecker, excellent spelad av Willem Dafoe, slår på sin walkman med klassisk musik, undersöker brottsplatsen och påbörjar utredningen om vad som kan ha hänt.

En natt vaknar båda bröderna upp och inser att de har fått som uppdrag av Gud att ta död på all ondska och allt avskum, och de ger sig ut för att börja röja bort maffia och kriminalitet från Bostons gator genom att rituellt skjuta var och en.

Filmen berättas på så sätt att man alltid får se polisens teorier om brottsplatserna innan man hoppar bakåt i tiden och ser det hela från brödernas perspektiv och just det gillar jag väldigt mycket.

Jag blev helt fascinerad av den här filmen första gången jag såg den, och jag får fortfarande rysningar av den, speciellt av bönen som de läser ett flertal gånger.
"And shepherds we shall be, for thee my lord, for thee.
Power hath descended forthfrom thy hand, our feet may swiftly carry out thy command. And we shall flow a river forth to thee, in teeming with souls shall it ever be. In nomine Patris, et Filii, et Spiritus Sancti."

Rollistan består av okända till småkända namn som Norman Reedus, Sean Patrick Flanery, David Della Rocco, Billy Connolly, Carlo Rota (även han helt utmärkt), och det enda riktigt tunga namnet är Willem Dafoe, som jag tycker gör en av sina bästa roller, han bjuder på en hel del humor och dramatik.
Filmen utstrålar dramatik och poesi på samma gång och lämnar just ingenting att önska.

Dessutom uppmuntrar den verkligen till diskussioner och funderingar över ifall det är rätt att döda folk som dödar. Och om det är rätt att säga att det är Gud som har gett en det uppdraget...

Jag är inte troende, men jag älskar allt från typsnittet i förtexterna, till soundtracket, och bara det borde bevisa att jag har blivit frälst av den här filmen.

henrik_a87 5 har röstat
Boondock_saint 37 har röstat