Recension av Borat

År: 2006
19/12 2006
Recenserad av distinkt
K
araktären Borat är ett påhitt av komikern (det krävs tydligen inte mycket för att kunna räkna sig till den skaran) Sacha Baron Cohen. Jag saknar helt kunskap om hans tidigare gestaltningar, och varför har jag inte svårt att förstå efter att ha sett Borat.

Borat ska föreställa en kazakstanier som åker till USA för att lära sig om västlandets kultur. Själv är han fast i ett hopplöst konservativt tankesätt. Med provokativa repliker och ett osedvanligt korkat beteende ska han blottlägga de amerikanska medborgarnas fördomar, och bryta mot alla existerande tabun. Pinsamt nog slutar de flesta möten i att det är Borat som är fördomsfull medan den andra parten endast försöker vara tillmötesgående.

När han lyckas går han inte vidare utan nöjer sig med det lilla han fick, som om han vore medveten om hur dåligt det gick tidigare. Ypperliga tillfällen sjabblas bort, som när Borat ska lära sig bordsskick och uppförande för att äta middag med överklassen. Det är alltid roligt att driva med överklassen. Trodde jag. Men Borat gör det på ett sådant överdrivet (filmen är genomgående gapig och vår huvudrollsinnehavare tycks ha brått till tåget) sätt att vem som helst hade blivit förskräckt, och poängen går förlorad. Det lämnas inte någon plats för subtiliteter.

Politisk korrekthet kan vara nog så irriterande men när den så desperat måste brytas att det bara sker för sakens skull blir det bara barnsligt. Borat sparkar in öppna dörrar, innovativiteten lyser med sin frånvaro och det är svårt att hitta ett syfte med filmen.

Det är en lite värre version av den verklighet jag (och förmodligen många andra) lever i. I Borat serveras jag samma ogenomtänkta humor som jag har tvingats stå ut med i snart tio år. Det är obeskrivligt traumatiskt, och när den omtalade brottningsscenen uppenbarar sig funderar jag på vad som har gått snett, när människor på allvar tycker att något sådant är roligt. I åttiofyra minuter exponeras jag för dessa ändlösa kavalkader av smaklöshet, som personifierar allting jag hatar.

Jag överväger nu att råna en bank och sedan låta frysa ner min kropp med en bön att inte tina mig förrän komedi är roligt igen.

Priceguy 42 har röstat
distinkt 75 har röstat