Recension av Borkmanns punkt

Ã…r: 2005
13/11 2005
Recenserad av Loomis
S
F fortsätter att släppa nya svenska polisfilmer som om det vore det mest självklara i världen. Lagom när den nyproducerade Wallander-serien snart nått halvtid av sina totalt 13 filmer så släpps Van Veeteren x3 den 14 december. ”Carambole” har redan visats på bio men ”Borkmanns Punkt” och ”Münsters Fall” släpps direkt på dvd. Istället för att sprida ut dessa filmer i omgångar så släpper man alltså tre st samtidigt. Det gör man också längre fram, tre st varav en film är biovisad.

Baserad på Håkan Nessers fiktiva europeiska stad Maardam så får Sven Wolter återigen axla rocken tillhörande den något åldrade polisen Van Veeteren och vid sin sida har hanThomas Hanzon och Eva Rexed.

En brutal mördare halshugger sina offer i något som liknar en enklare ritual. Det gemensamma är att offren är personer i den undre världen och en röd tråd visar på inblandning med prostituerade och pundare. Men även ett liknande mord som skett för längesedan blir återigen aktuellt då allt pekar åt samma håll. Frågan är bara vem/vilka som begått dessa hemska mord och varför.

Det är så här det ska vara! Här lyckas man med allt som den nya Wallander-serien fortfarande inte lyckats med. Här känns manuset inte så pressat och ansträngt, inte heller rollprestationerna för den delen. Det finns en trygghet i manus och regi som gör att historien får ett helt annat djup och känsla, även fast det mesta är på rutin. Det är inte lätt att hävda sig i den svenska polisgenren för vi har för längesedan drunknat i svensk skaparfattigdom och enkelspårighet.

Men i ”Borkmanns Punkt” så lyckas man leverera polisspänningen likt en Beck-film (om den standarden nu är det bästa i svensk polisfilm?) men persongalleriet med Sven Wolter i spetsen är än mer imponerande. Van Veeteren som nyss gått i pension och som försöker blunda för sitt liv som f.d. polis är svår och ännu svårare är det för honom att skapa en relation till sin kriminala son Erik. Det mänskliga får mer utrymme och det skildras skickligt av regissören Erik Leijonborg.

Namn på karaktärer och städer är helt påhittade och det är både till sin fördel men också nackdel. Nackdelen är att namnen på vissa personer gör att det emellanåt blir lite rörigt att hålla reda på vem som är vem i alla polisutredningar. Men fördelen väger något tyngre då miljön är skickligt skildrad och på något konstigt vis förstärker huvudhistorien och gör händelserna mer trovärdiga är sin fiktiva stad.

Sven Wolter fullständigt äger sin kostym som Van Veeteren och bevisar här att han inte bara kan agera skådespelare, han ÄR en skådespelare. Av riktig hög klass dessutom, det märks inte minst i det minimala skådespeleriet när inte mycket sägs.

Även om mycket är sig likt från andra svenska polisdeckare så är ”Borkmanns Punkt” en av de bättre på länge. Vet inte om det är för att standarden sjunkit något i all massproduktion eller om man nu helt enkelt lyckats leverera på flera plan? Det är nästan omöjligt att svara på men helt klart är i alla fall att Van Veeteren-serien är mycket mer intressant än Wallander.

Loomis 4 har röstat

av Loomis