Recension av Borta med vinden

År: 1939
14/4 2004
Recenserad av IdaRystad
B
orta med vinden är en riktig klassiker.
Handlingen är antagligen känd för de flesta: Scarlett O´hara (Vivan Leigh) är en bortskämd ung dam i den gamla södern i USA. Hon kan få precis vem hon vill men är ändå bara ute efter en man vid namn Ashley. Plötsligt bryter det amerikanska inbördeskriget ut och allas tillvaro förändras drastiskt. Filmen (och boken, eftersom filmen bygger på boken med samma land) berättar historien om Scarlett och hennes familj och män, och då främst den stiliga Rhett Butler (Clark Gable), över en lång period, hur människorna mognar och utvecklas. Framför allt är det en kärlekshistoria - en fantastisk sådan.

Det är inte så märkvärdigt att denna filmen har blivit en sann klassiker som är älskad av de allra flesta. Berättelsen är enkelt men skickligt berättad. Det är en historia som alla kan ta till sig eftersom den helt enkelt handlar om livet. Allt är väldigt romantiskt och man gillar det som filmen skildrar. Vidare fastnar i alla fall jag mycket för miljöerna och tidsperioden. Jag älskar att se alla kläder från den tiden och kulisserna är jättebra även om filmen är från 1939. Skådespelarna spelar jättebra, även om de i modern tid säkerligen blivit anklagade för att spela över, men det var så man spelade på den tiden.

Det enda folk ibland brukar klaga på är längden. Borta med vinden är ingen actionrullar så det finns säkert folk som tröttnar, jag tillhör inte dessa. Berättelsen utvecklas ständigt och jag tror bara att den blivit sämre om man tagit bort en liten bit av handlingen, det som är så bra nu är att man verkligen lär känna alla karaktärerna i filmen och kan känna igen sig i någon, störa sig på en annan och känna medkänsla för en tredje.

Borta med Vinden har egentligen lite samma handling som en vanlig såpa men den är gjord på ett sådant sätt att alla älskar den, mitt råd är att se denna filmen om man inte redan gjort det, om inte annat så för att det är en film man ska ha sett, en riktigt gammal, god, underbar klassiker

MissMalibu 5 har röstat
cineasten89 13 har röstat