Recension av Bound

År: 1996
2/6 2004
Recenserad av Bobby Peru
B
röderna Andy och Larry Wachowski är ju mest kända för Matrix-filmerna på senare år. Men denna stilistiska moderna film-noir är en tidig film av dem som lutar starkt åt gangster-genren och skiljer sig mycket från science fiction som kom att synas i tidigare nämnda Matrix.

Den här filmen var faktiskt deras debutfilm. Handlingen kretsar kring två kvinnor som heter Violet och Corky.
Corky är en nyligen frigiven fånge som bor granne med Violet i ett hyreshus. Corky har ihop det med den dryge och grymme gangstern Caesar. Han använder lägenheten för diverse jobb och uppgörelser. Det uppstår spänningar.
Corky och Violet blir snart sexuellt attraherade av varandra, och planerar att sno två miljoner som medverkar i en affär och sticka med dem. Men Caesar och hans kumpaner är inte så dumma heller, så blodiga och våldsamma uppgörelser blir oundvikliga i historien.

Bound är en tajt och spännande film som innehåller oväntade och överraskande trick och vändningar.
Stilen går inte att klaga på. Det märks att bröderna har inspirerats mycket av post-noir och daterat upp genren ännu ett snäpp. Skådespeleriet är suveränt, särskilt av Joe Pantoliano (fånen i Sopranos) som med sin Joe Pesci-kaxiga röst kan skrämma slag på många som ogillar slemmiga och obehagliga typer.

Tjejerna (Gina Gershon & Jennifer Tilly) är också rätt elaka, men va fan, de är härligt lesbiska (i heta kärleksscener) och de har ett syfte: att krossa männen!! De utstrålar charm och grymhet på samma gång. Bra kemi mellan dem.

Även om filmen är rätt otrolig och full av illusioner som aldrig skulle kunna hända i verkligheten, så är den kul att se på sitt sätt. Att ta ut svängarna är aldrig helt fel.
Det är i praktiken en B-story som funkar mycket bra för att den innehåller ett kompetent utfört innehåll.

Gangster-filmen har dessutom aldrig varit så udda.
Vilket är ett positivt plus i kanten.

En fyra har sällan varit så stabil.

Bobby Peru 11 har röstat

av Bobby Peru