Recension av Bowling for Columbine

År: 2002
14/10 2002
Recenserad av pelikan
I
denna dokumentär vill Micheal Moore gå till botten med U.S.A.:s problem med skjutvapen. Varför skjuts så många ihjäl i U.S.A.? Framför allt är det den uppmärksammade händelsen i Columbine High School, Littleton, Colorado, då två pojkar dödade 12 elever och en lärare, som Moore utgår ifrån. även den lilla flickan som skjöts ihjäl av sin klasskamrat i förskolan (sic!) ägnas en extra tanke.

Det är framför allt med intervjuer som Moore försöker finna anledningar till den skrämmande statistik han redovisar. Han intervjuar ungdomar som bott i Columbine för att få veta hur just den platsen påverkades. Han intervjuar kanadensare för att fa en uppfattning om skillnaderna mellan U.S.A. och Kanada. Han intervjuar Charlton Heston, ordförande i National Rifle Association, Marlilyn Manson, som blivit utpekad som en orsak till våldet, och många fler.

Tyvärr verkar Moore ha sin uppfattning klar fran början. Det är, enligt honom, de generösa vapenlagarnas fel tillsammans med media, som gör allt för att sälja genom att skrämma folk. Visserligen säger han det inte rakt ut, men man förstår han åsikter utan problem. Han tar upp alternativa orsaker och diskuterar dem, men jag undrar om han ger dem en ärlig chans. Jag tror nog att han har rätt, men filmen är inte så objektiv som jag anser att en dokumentärfilm bör vara.

En annan anmärkning är att filmen ibland känns lite rörig. När man gör en sadan här dokumentär kan man inte utgå från ett manus, utan man måste klippa ihop det material som finns. Jag kan tänka mig att detta gör det extra svårt att få en röd tråd genom filmen. Det måste erkännas att han på slutet knyter ihop det på ett mycket snyggt sätt, vilket ger känslan av att man ändå sett en helhet. De två timmarna försvann i ett nafs, trots min oro inför en så lång dokumentärfilm, och om man är det minsta intresserad av samhället i U.S.A. är detta definitivt en film värd att se.

* 6 har röstat
billybob 12 har röstat