Recension av Braindead

Ã…r: 1992
22/4 2004
Recenserad av FreddyKrueger
S
å fort jag såg Braindead eller Dead Alive som den även heter tänkte jag att det var en riktigt grym film och rolig. Även fast den har det mesta en film behöver för att den ska bli bra, som exempel många dumma zombies, extremt mycket blod, inälvor, hjärnor, ben, armar, huvuden, mycket skrik, rolig musik, mass-slakt av ca 1000 zombie, en man med en blodig gräsklippare som hjälte och några bra skämt, så tycker jag att Bad Taste faktiskt var roligare än den här. Bad Taste är Peter Jacksons första film och redan då var han en bra regissör. Jag fann Braindead mycket rolig med alla skämt medan Bad Taste bara är konstig och rolig. Storyn är rätt simpel och det är verkligen inte meningen att det ska vara svårfattat vilket är bra eftersom det är en splatterfilm, och då ska det mest bara vara blod och inte mycket mera. Om man går längst bakåt i historien i filmen så börjar allt med att det kom en massa råttor till land i en djungel och våldtog trädaporna. Då kom en sällsynt ny ras till som kallas ”rått-apan” som lever på att äta människor. Om en rått-apa biter en människa så blir den människan en zombie efter ett tag och det är då det blir farligt. Om den zombien börjar bita en massa andra så kommer världen att invaderas av zombies eftersom att de som zombien biter också förvandlas. Det här råkar en ung kille som heter Lionel ut för när hans mamma är på zoo och blir biten av en rått-apa medan hon spionerar på Lionel och hans flickvän. Genast efter några dagar äter hon upp en hund, tappar ett öra i vaniljsåsen och börjar få smak för människor. Hans mamma börjar bita folk så att de också blir zombies. Tillslut har Lionel en familj med zombies i källaren och på en fest så slipper de här levande döda ut från källaren och börjar bita alla på festen. Tillslut är alla gästerna som blev inbjudna zombies och Lionel får kämpas med de här jobbiga jävlarna. De kommer fram en efter en för att ta kål på honom och dör aldrig. Det är nästan lite synd att Jackson gjorde Sagan om Ringen filmerna eftersom han kanske kunde ha blivit någon sorts splatter-skapare och ha fortsatt med att skapa våldsamma filmer. Tillslut kanske han hade blivit en sorts ”godfather of splatter/gore/comedy/horror/bizarre” och gjort alla som gillar skräck glada. Jag ser Braindead som en av de bästa zombiefilmerna som har gjorts. Den är så underligt rolig och hela filmen är en enda rolig äckelfest. Skådespelarna är grymma och passar in i filmen. Den man mest finner sig vara störand och irriterande är Lionels mamma. Jag hatade henne hela filmen faktiskt. Alla skådespelarna spelar helt normalt och jag tyckte inte att någon spelade sämre an de andra. Effekterna i filmen som blod, hjärnor, zombie make up m.m. är bra. Det måste vara många liter med blod som man använde till slutet i filmen. Miljöerna är bra och det finns inget att skriva om dom. Det är nästan omänskligt mycket blod i slutet då Lionel slaktar zombies med en blodig gräsklippa. Ni får själva se hur filmen är men de flesta som har sett den gillar den och det gör jag med.
Varför Jacksons filmer alltid blir bra vet jag inte, men sättet att filma i Braindead är inget speciellt utan är som vilken vanlig film som helst. Zoom, klipp och ljud är perfekt. Musiken till filmen är inget speciellt det heller utan bara vanlig musik. Det som är bra och som jag kom å tänka på är att även om filmen är blodig så är det inget plågande i den. Jag menar att det aldrig är en scen då en oskyldig person ber om nåd medan någon står och plågar honom till döds och man mår illa av scenen. Filmen är inte som en Guinea Pig film kan man säga där folk plågas och man bara mår illa hela tiden utan att ens ha kul när man tittar. Nej, så är inte Braindead. Filmen har inget perverst i sig som nakna kvinnor i skogar eller något nedsättande mot kvinnor vilket är bra för att jag började bli lite trött på alla ”Fredagen den 13e exemplar” till skräckfilmer som jag bara såg innan jag fann den här. Omslaget till filmen är inget speciellt utan har bara en blodig man med en gräsklippare i handen och ser allmänt galen ut. Braindead rekommenderar jag till alla er som gillar skräck och som har sett några andra av Peter Jacksons första filmer. Om man gillar extremt mycket blod och slafs så måste man se den.

peterneal 2 har röstat
* 19 har röstat