Betyg idag: 1 061 Besökare idag: 5 889

År: 1992
14/11 2008
Recenserad av Switchblade
H
istorien börjar 1452, kristna Konstantinopel har fallit under muslimskt styre. I Rumänien reser sig en krigare ur Drakens Order som av någon oförklarlig anledning presenteras som Prins Draculea, gestaltad av den mycket mångsidige Gary Oldman. Han tar farväl av sin älskade Elizabeta (Winona Ryder) och drar ut att möta en tiofaldigt överlägsen härd turkar, ett slag ingen tror att han kommer att återvända från. Men prinsen är segerrik och spetsar sina fiender i traditionell form, samtidigt som hämndlystna turkar skickar ett falskt bud om prinsens död till slottet. I sin förfäran och desperation över att hennes älskade dött, så slänger sig prinsessan Elizabeta nedför ett stup, och drunknar i ån Arges.

När Draculea återkommer och finner sin prinsessa död, och med prästernas påpekanden om att hon inte kan begravas på vigd mark på grund av sitt självmord, så blir han vansinnig. Han anklagar Gud och korset för att ha förrått honom och han sticker sitt svärd rakt in i ett hängande kors. Hade det varit ett crucifix så hade det motsvarat platsen där hjärtat skulle ha suttit. Det börjar då rinna blod ur korset och ur alla stearinljus och väggar, Draculea plockar upp en skål och fyller den med blod. Han svär att återfå henne, med mörkrets makter om så behövs, och han dricker blodet ur skålen och uttalar orden: "Blodet är livet. Och det skall bli ock mitt liv"

Denna version av Dracula är en förbannat bra film, en av mina favoritfilmer faktiskt, nedan följer motivering varför.

Om inte handlingen skulle vara trollbindande nog serveras Bram Stoker´s Dracula i en hysteriskt vacker och ruggigt välgjord filmisk förpackning. En del av bildövergångarna är det bästa Coppola har åstadkommit och därmed per automatik det bästa som har gjorts inom film. Kompositionen, bildspråket och kostymeringen är lika episkt som summan av alla 80 och 90-tals vampyrfilmer. Scener från de pampigt färgrika Viktorianska trädgårdarna blandas med tagningar från Transsylvaniens ödemark och Draculas skuggbelagda slott på ett sätt som balanserar på gränsen till att bli svulstigt men istället landar på rätt sida och blir till en milstolpe inom den gotiska genren.

Bram Stoker’s Dracula är den ultimata vampyrfilmen, åtminstone av de jag har sett. Regin är superb, skådisarna spelar bra, musiken är väldigt väl tilltagen men det som imponerar mest är scenografin, otroligt vad bra de lyckats få till den, Oscarklass lätt!

Det enda denna filmen saknar är den där slagkraften som krävs för att jag ska ge en film 10/10 så det blir 9.5/10 till denna.

Switchblade 14 har röstat

Den långa flykten
Dödens leksaker
The Roommate
The Revenant
Ett päron till farsa firar jul
The Voices
Star Wars: The Last Jedi