Recension av Brända av solen

År: 1994
3/12 2006
Recenserad av strasser
E
n av de absolut bästa filmer jag har sett. Det roliga var att jag gick förbi bion och såg affischen ett tiotal gånger innan jag slank in med en kompis för att se "den där ryska filmen". Jag visste inget om den. Öppningsscenen gör en förundrad och nyfiken - vilka är dessa människor? Vi befinner oss i en lägenhet i Moskva eller St Petersburg. Telefonen ringer ständigt men ingen av lägenhetens två invånare svarar. Den unge mannen frågar om det ringt mycket. Den äldre mannen, som delvis talar franska, svarar att det har det. Relationen dem emellan kan få oss att tro att den äldre mannen en gång varit tjänare i hushållet innan revolutionen. Vi förstår att ynglingen varit bortrest utomlands men varför han inte svarar i telefonen eller varför han tar fram revolvern för att spela rysk roulette vet vi inte.

Sedan förflyttas handlingen så man rycker till. Som om någon dragit upp rullgardinen i ett mörkt rum och öppnat fönstren mot solen där ute. Vi befinner oss på ryska landsbygden. En militärmanöver är på gång att förstöra fälten. Snart har byborna lyckats få tag på "översten" som ombeds reda upp situationen. Filmens levnadsglade, fryntlige alfahanne gör entré. Han är här på semester med familj, släkt och vänner och ingen uniformsmössa behöver han för att få stopp på manövern. Manöverns unge befälhavare känner uppenbarligen igen honom och givetvis kan de öva någon annanstans.
Vi får lära känna överstens unga vackra hustru och lilla barn och alla andra märkliga existenser med oklara relationsband som rör sig kring den slitna datjan. En doft av tsartiden ligger kvar men maktens herrar är nya och deras förtrogna har blivit det på andra meriter än förr. Översten är en av de förtrogna. Han är ansedd. Han har träffat Stalin. Filmens karaktärer, vändningar och klimax är hela tiden brännande närvarande och öppningsscenens yngling knyts slutligen in i handlingen. Konsekvenserna är skoningslösa.

Jag tror en viss kunskap om Rysslands övergång från tsarvälde till stalinvälde och vetskap om att stalinterrorn tar vid åren kring då filmen utspelas bidrar till förståelsen av filmen. Den historiska bakgrunden gör också att vi förfäras så mycket mer då de olika människoödena blir klarare för oss. Vi vet hur det gick sen. Det här var bara början och vi har just fått en intim och smärtsam insyn i ett tilltagande mörker. Ett mästerverk enligt min mening.

strasser 9 har röstat

av strasser