Recension av Brazil

Ã…r: 1985
10/8 2006
Recenserad av erc
T
erry Gilliams Brazil är en märklig film. Mardrömslik men komisk. Gilliam beskrev den en gång som "Franz Kafka möter Walter Middy". Jag skulle vilja säga att vi har att göra med en satirisk flykt från en absurd, allomslutande megamaskin. I ett samhälle där byråkratin tränger in i livets samtliga aspekter blir den enda friheten flykten till fantasin. Detta är vad Brazil handlar om.

Handlingen utspelar sig i en dystopisk framtid där en teknokratisk byråkrati har underkastat hela det samhälleliga livet med meningslösa, motstridiga och allmänt absurda regler och förordningar. Allt som kan kallas mänskligt har reducerats till tomma och mätbara kuggar i ett oöverskådligt maskineri. Vi får följa Sam Lowry (Jonathan Pryce) som jobbar på Ministry of Information där han har anpassat sig och helst bara vill flyta med strömmen. Men i sina drömmar är Sam en hjälte. En dag får han syn på kvinnan i sina drömmar och släpper allt för att få tag på henne. Systemet, men också Sams egna föreställningar, kommer dock i vägen och reser hinder i jakten. Med tiden flyter verklighet och fantasi ihop, och en mardrömslik stämning inträder.

Vi får under filmens gång stöta på flera oförglömliga karaktärer; Robert De Niro är fantastisk som revolutionären Harry Tuttle; Michael Palin som Sams bästa vän och torterare; Katherin Helmond som excentrisk moder; med flera. Alla dessa speciella roller (spelade av mycket bra skådespelare) tillsammans med den surrealistiska scenografin och den underbara musiken bidrar på ett fantastiskt sätt till Gilliams värld.

Brazil behandlar problemen med myndigheters informationssamling, övervakning, kränkningar av privatlivet, brott mot mänskliga rättigheter, statlig terror i "kampen mot terrorism". Frågor som är lätta att relatera till vår situation idag. Men också lite mer abstrakta frågor kring teknokratisk byråkrati, teknologins urartning och konsumtionssamhället. Vad som gör Brazil bättre än genomsnittet är att den behandlar dessa frågor med satir snarare än uppgivenhet.

I Brazil flyr Sam till fantasin; den enda utvägen i det totalitära samhälle som beskrivs. Men vi får inte förlora hoppet. Som Harry Tuttle säger: "Listen, kid, we're all in it together."

erc 17 har röstat

av erc