Recension av Bridget Jones dagbok

Ã…r: 2001
12/6 2017
Recenserad av Stygga-Vargen
Å
r 1996 publicerades Helen Fieldings bok "Bridget Jones dagbok", som 2001 resulterade i filmen med samma namn. Boken gick hem och Fielding har skrivit två böcker till om Bridget och även filmen måste ha blivit en succé då den nu har fått två uppföljare. Jag har läst alla tre böckerna och sett alla tre filmerna och dyker det upp fler böcker och filmer om Bridget i framtiden så kommer jag plöja igenom dem också.

Handlingen kretsar kring Bridget Jones (Renée Zellweger), en 32-årig kvinna som arbetar på ett bokförlag. Hon har goda vänner men är ändå ganska missnöjd med tillvaron, så efter nyår bestämmer hon sig för att ta tag i sitt liv. Hon skriver en lista över allt hon vill ändra på i sitt liv och börjar även skriva dagbok.

Bridget är bland annat trött på att vara singel och bestämmer sig för att hitta en pojkvän. Hennes mamma (Gemma Jones) försöker para ihop henne med en advokat vid namn Mark (Colin Firth) men det första intrycket blir dock inte särskilt lyckat i och med tröjan Mark har på sig när de träffas första gången, och dessutom verkar Mark inte särskilt förtjust i Bridget heller.

Snart inleder Bridget ett förhållande med sin chef Daniel (Hugh Grant) men när det går åt skogen så gör hon slut och samtidigt bestämmer hon sig för att byta karriär och börja jobba inom TV. Snart inser Bridget dock att hon trots allt har känslor för både Mark och Daniel - och det visar sig snart att båda är ute efter henne. På grund av gammalt groll har Mark och Daniel varit rivaler i flera år och Bridget vet inte vem av dem hon ska välja.

Som helhet är filmen ganska trogen boken och filmen är både rolig och underhållande. Skådespelarna gör väldigt bra ifrån sig och musiken är ett plus i kanten. Gabrielle skrev låten "Out Of Reach" - som för övrigt är en av hennes bästa låtar - speciellt för den här filmen.

Renée Zellweger förberedde sig inför filmen genom att gå upp i vikt och hon arbetade faktiskt för ett bokförlag i en hel månad innan inspelningen påbörjades. Zellweger hade redan medverkat i succéfilmer som "Jerry Maguire" och "Mina jag & Irene" men trots detta så var det ingen på bokförlaget som kände igen henne - dock reagerade folk på att hon hade en inramad bild på Jim Carrey, som hon var ihop med just då, på sitt skrivbord. Zellweger var för övrigt 32 år på riktigt när filmen gjordes.

Stygga-Vargen 0 har röstat

av Stygga-Vargen