Recension av Bringing Out the Dead

Ã…r: 1999
25/5 2004
Recenserad av Bobby Peru
M
artin Scorsese och Paul Schrader har tidigare samarbetat i klassiker som Taxi Driver och Tjuren från Bronx.
"Marty" regisserade, medan Paul skrev manus.

Den här gången gör de återigen en film tillsammans.
"Bringing Out" handlar om den desillusionerade ambulansföraren Frank Pierce (Nicolas Cage) som ständigt mår dåligt och dessutom är utbränd. Han ser alltjämt syner på ett ungt offer som han aldrig kunde rädda.

Medan Frank ofta är "downbeat" så finns det bland annat en charmig svart kollega (Marcus) till honom som håller humöret uppe. Ja, han försöker i alla fall att göra det.

Det här är en oerhört dyster skildring direkt från Hell's kitchen, New York. Den här sena "uppföljaren" till Taxi Driver håller långt ifrån samma klass.

Den är förvånansvärt svart och dyster. Ni som gillar roliga filmer varnas: det finns knappt något som är roligt eller värt att skratta till i den här filmen, om ni inte råkar ha en jävligt dålig och / eller svart och sjuk humor.

Därför förlorar filmen i tempo, för att den är så depressiv och kall. Nicolas Cage är bra i huvudrollen, och det är de flesta som rör sig runt omkring honom. Alltid sevärda skådespelare som Ving Rhames (Marsellus i Pulp fiction), Patricia Arquette (som var gift med Cage) och Tom Sizemore (Heat) imponerar i sina resp. biroller.

Även John Goodman och latinosångaren Marc Anthony briljerar som en ambulansförare respektive knarkare.

Soundtracket (med bland annat musik från Scorsese's personliga favoriter The Clash) är superb och passar in utmärkt i filmens annars så dystra och pessimistiska tema.

Men ändå kan man inte riktigt njuta av filmen och uppskatta den till fullo.

Den innehåller dock tillräckligt med exceptionellt skådespeleri och en slagkraftig realism från sjukhussidan för att vara bra. Därför är den särskilt intressant, just för att den känns verklighetstrogen och återskapar omständigheterna (som bland annat rör knarkare och andra "fina" människor) på ett bra sätt.

Martin Scorsese känner New York väl och gör inte tittaren besviken när det gäller att skildra helvetet på jorden.

Förvänta er bara inte en film i klass med Taxi Driver.

Bobby Peru 3 har röstat

av Bobby Peru