Betyg idag: 1 017 Besökare idag: 4 302

År: 2005
25/10 2005
Recenserad av Laszlo Kovacs
F
örst och främst hoppas jag att många barn går och ser den här filmen. Det skulle i så fall kunna göra både Peter Stormare och Monica Bellucci till legender ända fram till nästa sekelskifte. Peter Stormare i egenskap av clown: Cavaldi, hans italienska polismästare är en dråplig ondskefull idiot som hela tiden jagar filmens båda hjältar. Han får de båda pizzabagarna i Lady & Lufsen att framstå som vettiga representanter för italienarna. Monica Bellucci i egenskap av den vackraste häxa som filmvärlden någonsin uppbringat, hon borde kunna förvända huvudet på alla de lyckligt lottade som är mottagliga för hennes demoniska utstrålning.

Terry Gilliam då, vad har min favoritgalning till regissör åstadkommit. Först av allt vill jag säga att han verkar ganska ointresserad av storyn. Manusförfattaren Ehren Kruger har t ex vävt in en känslomässig konflikt mellan de båda bröderna Jakob och Wilhelm Grimm och visst, konflikten finns där men något engagemang för den märks inte. Gilliams intresse ligger helt och hållet hos de skrämmande sagoväsena. Det är den gamle illustratören från Monty Python som väckts till liv fast nu med digital hjälp och det är bara att tacka och ta emot.

Huvudrollsinnehavarna Matt Damon och Heath Ledger förhåller sig lite olika till uppgiften. Damon är laid-back, han verkar ha situationen klar för sig, detta är ingen film med fokus på skådisarna. Ledger å andra sidan ger järnet i alla scener och det får honom ibland att halka lite vid sidan av men det stör aldrig filmens helhetsintryck. Inte heller får Lena Headey som hjältinnan Angelika mycket att bita i.

Storyn går i korthet ut på att bröderna Grimm växer upp i extrem fattigdom och därför tvingats in i en brottslig karriär som kringresande lurendrejare som utnyttjar vidskepelsen hos befolkningen i olika tyska små samhällen, som vid den här tiden, 1796, låg under franskt styre. De utger sig för att kunna förgöra häxor och annat oknytt och tar ordentligt betalt av den okunniga befolkningen. När de åker fast blir de lejda att lösa en kidnappningshistoria, som bottnar i Grimms alla sagor om Rödluvan, Törnrosa, Rapunzel, Hans och Greta osv. Nog om storyn.

Vad fick mig då att älska denna film? Gilliams fantasi naturligtvis! Lerklumpar och hästar är lika blodtörstiga som varulvar. Myror och sniglar översållar alla stackars däggdjur, tvåbenta som fyrbenta. Detta gör att de flesta skådisarna hamnar i skymundan, förutom då Monica Bellucci och Peter Stormare vars utspel kameran glupskt frossar i. Efter den här filmen är jag stolt över att vara landsman med Stormare! Filmen snålar ordentligt med Bellucci under äventyrets gång och släpper loss den italienska divan som ett fyrverkeri i finalen. Mycket smart drag i mitt tycke.

Laszlo Kovacs 14 har röstat

Stolthet och fördom
Jarhead
The Constant Gardener
Bröderna Grimm

Gul gul gul är vår undervattningsbåt
Psycho
Super Mario Bros.