Recension av Bröderna Lejonhjärta

År: 1977
28/6 2017
Recenserad av Stygga-Vargen
B
röderna Lejonhjärta är onekligen ett av Astrid Lindgrens främsta verk och år 1977 kom den klassiska filmatiseringen av boken i regi av Olle Hellbom, som även ligger bakom fler klassiska Lindgren-filmatiseringar. Jag satt och tittade på filmen tillsammans med mina bröder och min pappa en gång när jag var liten - jag minns inte om vi hyrde den eller om vi såg den på TV men vi hade den i alla fall inte på VHS - och då tyckte jag inte om den, jag tyckte den var för otäck. I vuxen ålder bestämde jag mig för att läsa boken och efter att ha gjort det så bestämde jag mig för att se om filmen, som jag inte hade sett på över 20 år, och nu gillar jag den faktiskt - och nu har jag även insett att det här faktiskt inte är en barnfilm.

Handlingen kretsar kring en pojke vid namn Karl (Lars Söderdahl), som kallas Skorpan, och hans storebror Jonatan (Staffan Götestam). Skorpan är svårt sjuk och vet att han snart ska dö men Jonatan tröstar honom genom att berätta om landet Nangijala, dit man kommer när man dör och där råder ännu sagornas och lägereldarnas tid. En dag börjar det brinna i deras hus och då tar Jonatan sin bror Skorpan på ryggen och hoppar ut genom fönstret. Skorpan överlever men Jonatan dör och kommer till Nangijala, men det dröjer inte länge innan Skorpan får göra honom sällskap där tack vare sjukdomen.

Skorpan och Jonatan har sitt eget hus och dessutom varsin häst. En dag beger de sig till värdshuset Guldtuppen där Skorpan får träffa Jossi (Folke Hjort) och andra som bor i Nangijala. Jonatan berättar för Skorpan om den ondskefulle diktatorn Tengil (Georg Årlin) som ockuperar Nangijala bit för bit och nu har han precis tagit över Törnrosdalen.

Tengil har undersåtar som hjälper honom och dessutom äger han Katla, en livsfarlig drake som alla är rädda för. Jonatan och många andra vill göra uppror mot Tengil men det är farligt att prata om det då det finns en anonym förrädare någonstans i landet som ständigt ser till att Tengil får reda på allt som händer i landet. Men Jonatan känner Sofia (Gunn Wållgren) som med hjälp av sina duvor kan skicka meddelanden till människor i andra delar av landet och en dag börjar kampen på allvar.

Som helhet är filmen väldigt trogen boken, även om man låtit bli att ta med några saker. Och filmen är faktiskt både spännande och välgjord, skådespelarna kan man verkligen inte klaga och specialeffekterna är snygga. Det här är både en av 70-talets bästa svenska filmer och en av de bästa Lindgren-filmatiseringarna någonsin. En klassiker, helt enkelt.

Anledningen till att jag inte anser det här vara en barnfilm är att den skildrar ganska våldsamma strider mellan Tengils undersåtar och befolkningen i Nangijala och dessutom tar filmen upp mörka ämnen som allvarliga sjukdomar, död, tyranni och förtryck. Samtidigt tar ju filmen förvisso upp lite ljusare ämnen som skapar en motvikt också - lojalitet och syskonkärlek för att nämna ett par - men filmen är ändå på tok för mörk för att lämpa sig för de allra yngsta, åtminstone i min mening.

Stygga-Vargen 0 har röstat

av Stygga-Vargen