Recension av Brokeback Mountain

År: 2005
22/2 2006
Recenserad av PortisHead
D
etta är något så ovanligt som en film med homosexuellt tema som inte fokuserar på sjukdomar eller innehåller dans eller sång. Den handlar först och främst om homosexualitet, och hur det verkligen såg ut för två cowboys i 60-talets USA.

Ennis och Jack träffas i Wyoming 1963 där de ska valla får för en snål och sniken ägare. Ägaren, spelad utav Dennis Quaid, vill att de ska vakta fåren 24 timmar om dygnet, då han förlorat nästan halva sin hjord förra året och vill inte att misstaget ska upprepas. De två unga männen får alltså ensamma följa fårhjorden, utan någon hjälp från andra. Det är så de börjar forma en vänskap.

En kväll då de båda druckit för mycket för sitt eget bästa struntar de i att rida och titta till fåren, utan hamnar båda två i tältet istället. En mycket realistisk scen förlöper då vi får se Jack ta initiativet och hur Ennis först kämpar emot, som om han vetat att det skulle hända. Men ett par sekunder senare verkar han ändra sig och de har slutligen sex. Det är rått, det är över på några sekunder, men det är vackert på sitt sätt.

Även om sexscenen kändes banbrytande i den här filmen, så måste jag säga att jag blev ännu mer rörd av kyssen. När de båda är i tältet och man känner att båda vill, men ingen egentligen vet hur man gör. Och de börjar så smått, och man kan riktigt känna kärleken i luften när de klumpigt letar sig fram. Jag höll andan under hela den scenen.

Det är de små sakerna som gör Brokeback Mountain. Hur Ennis reagerar när han får veta att deras arbete ska avbrytas en månad i förtid, och intalar sig själv att det är pengarna han kommer sakna, när vi alla vet att det inte är så. En väldigt bra scen förlöper när Jack på skämt låtsas fånga in honom i sin lasso, och det utbryter slagsmål mellan de två. När Jack och Ennis slutligen, under tystnad, går skilda vägar, får vi se en obehaglig men väl så viktig scen då Ennis flyr undan i ett hörn och kräks. Jag tror sanningen om vad de verkligen hade gjort gick upp för honom i det ögonblicket, och även om det verkade så härligt uppe på Brokeback Mountain, så försvann den känslan så fort Jack åkt.

De båda bildar familj på annat håll, men känslorna består. De träffas fyra år senare och av en hänelse så råkar Ennis fru Alma, se dem när de kysser varandra bakom huset. Hennes reaktion är den mest hjärtskärande i hela filmen enligt mig, då hon håller sin dotter och gråter i hennes hår efter att Ennis och Jack åkt iväg till brokeback mountain för att "fiska". Det är detta som jag tycker Ang Lee lyckats bäst med filmen; att göra även de kvinnliga karaktärerna tredimensionella. Det är ingen människa i den här filmen som är stereotyp, eller handlar på något sätt som inte passar dem.

När jag först såg filmen tyckte jag att den var lite överhypad. Men tjusningen med denna film är att den just är så lågmäld och låter tittaren bestämma själv vad vi ska tycka. Flera dagar efteråt så kunde jag inte släppa filmen, just för att den kryper liksom under huden på en. Man känner genom hela filmen att man får en inblick i Jack och Ennis liv, och får se både deras goda och dåliga sidor.

En väldigt vacker och lågmäld film som vid första anblicken inte är något banbrytande, men som påverkar en på mer än ett sätt. En kärleksberättelse som för omväxlings skull griper tag och skakar om.

LHE 17 har röstat
Toxx 5 har röstat