Recension av Broken

Regissör: Rufus Norris
Ã…r: 2012
Antal visningar (2055)    Forumdiskussion (0)
12/8 2013
Recenserad av Ola_Schubert
J
ag vaknade med lite ångest på morgonen: Hade jag kanske lagt en mycket skickligt gjord "feminazistisk" propagandafilm på min bäst hundra lista? Jag hade suttit uppe och se det engelska vardagsdramat "Broken" och blivit positivt överraskad. När jag kollat lite på nätet så verkar det inte som om filmen, medvetet, gjorts i propagandasyfte. Vilket inte hindrar att den faktiskt, till viss del, också kan tolkas som en "feminazistisk" propagandafilm. Men det finns givetvis, som väl är, en annan intressant tolkningsmöjlighet också. Mer om detta senare. Nu tar vi istället det hela ifrån början med en överblick av intrig, uppbyggnad och skådespelarprestationer.

"Broken"s intrig handlar om den elva åriga flickan "Skunk" och människorna i hennes närmaste omgivning. Men det hela inleds med ett litet spädbarn som ligger i ett kuvös, skyddat ifrån omgivningens faror. Sedan får vi möta "Skunk" som elvaårig diabetssjuk flicka som just får möta fara i den nära omgivningen. "Skunk" spelas av Eloise Laurence, som gör en bra skådespelarinsats. Det är inte meningen att "Skunk" skall sticka ut på något sätt, utan istället vara en godhjärtad elvaårig flicka.

Eländet börjar med att en granne, Mr. Oswald, ger sig på den mentalt handikappade yngre mannen, Rick Buckley, som "Skunk" är kompis med. Bakgrunden till attacken är att en av Mr. Oswalds. döttrar beskyllt Rick för att ha våldtagit henne. Sedan rullar historien om hur "Skunk"s tillvaro blir allt besvärligare och farligare. Jag tänker inte här dra hela intrigen, utan konstaterar bara att man i slutet av filmen sitter som på nålar.

Filmen är skickligt uppbyggd med bl.a. manipulation av tidslinjen. Detta inte som ett huvudtema, utan som ett sätt att hålla publikens intresse vid liv. Dramaturgiskt så spelas det också på vårt behov av att skydda barnen.Överhuvudtaget så speglas barn och barndomen båda mörka och ljusa sidor väl i filmen. Det kan röra sig om såväl tillgivenhet och kärlek som mobbing och manipulation. Vuxenvärlden skildras, i allmänhet på samma dualistiska sätt. Här finns såväl trygga föräldrar och sköna lekstunder, som skrämmande konflikter och händelser. "Skunks" Pappa gestaltas av Tim Roths, som gör en bra gestaltning av den godhjärtade pappan som värnar om sin dotters välbefinnande. Det är heller inte meningen att han skall sticka ut på något sätt. Om vi nu övergår till olika tolkningsmöjligheter av intrigen så kan den givetvis tolkas som ovan beskrivits.

Alltså: En film om barn och vuxnas samspel ur främst ett barns synvinkel. Detta kan verka trivialt, men som inledningen av filmen, med barnet i kuvös, så speglar detta en mycket grundläggande, och livsnödvändig, mänsklig drift, att skydda sin avkomma och att avkomman vill ha skydd ifrån föräldrarna och sin omgivning.

Men det finns en annan tolkningsmöjlighet också! Filmen utspelar sig i något som påminner om en relativt välbärgad medelklass miljö. Det är alltså inte klasstillhörighet som är problemet, utan någonting annat. Kan då kön vara problemet? Ja, enligt de radikalfeministiska/"feminazistiska dogmerna, så är det just huvudproblemet samhället. Karaktären Mr. Oswald får alltså representera alla män och hans döttrar får representera det som Valerie Solanas kallade "Daddys Girls", (i filmen gestaltas de närmast perfekt), i sitt hatiska "SCUM-manifest". Även den förståndshandikappade mannen visar sig också var ondskefull, och vad gäller "Skunks" vän och lärare så kanske han är en ondskefull "smygpedofil". "Skunks pojkvän" visar sig överge henne, och han är dessutom ganska fixerad vid sex. Men hon förstår inte vitsen med det hela och blir dessutom kallad "lesbisk".

Till saken hör också att Valerie Solanas föraktade nästan samtliga män, (utom de som höll med henne, eller var ofarliga av andra anledningar). Solanas var lesbisk, eller möjligen "asexuell". Ja, en hel del i filmen stämmer onekligen med just denna tolkning. Men jag kan inte här gå djupare in på Valerie Solanas ytterst förvirrade tankegångar, (hon var bl.a. intagen på mentalsjukhus). Jag rekommenderar istället att den intresserade läser den svenska utgåvan av "SCUM-manifest", som dessutom innehåller Sara Stridsbergs fabulösa förord.

Som väl är så motsägs allt detta av att "Skunks" pappa gestaltas som en mycket godhjärtad och sansad människa. Lika så är även andra män i filmen, förutom Mr. Oswald och den förståndshandikappade mannen, godhjärtade, om man inte lägger in de värsta möjliga tolkningsmöjligheterna.

Jag har gett filmen en mycket stark fyra i betyg. Varför blev det då inte en femma i betyg? Trots att karaktärsutvecklingen i mitten av filmen behövdes så drog den ned tempot lite för mycket. Dessutom så var skådespelarprestationerna bra, men absolut inte fantastiska. Vilket inte hindrar att jag varm kan rekommendera detta brittiska socialrealistiska drama!

Ola_Schubert 11 har röstat
Jules4893 3 har röstat