Recension av Broken Arrow

Regissör: John Woo
År: 1996
15/5 2009
Recenserad av Rollywood
T
vå stridspiloter får i uppdrag att genomföra en provflygning av ett så kallat STEALTH- flygplan, det vill säga ett plan som inte syns på radarn. Det som dock är speciellt med övningen är att de ska få bära två riktiga kärnvapenrobotar ombord. En övning som den amerikanska militären velat göra länge...

Men en av piloterna har andra avsikter. När de under övningens gång försvinner från radarn bestämmer han sig för att stjäla robotarna. Det blir nu upp till den andre piloten att stoppa honom...

Christian Slater och John Travolta har huvudrollerna i den här våldsamma actionfilmen av John Woo. Det hinner bara gå 10 minuter och sedan är explosionerna igång, för var gång större och större. En orealistisk situation med många, ibland löjligt överdrivna actionscener. En typisk råtrimmad actionrulle som ligger och väger mellan kvalitet och b-film.

Det märks att det är en film av John Woo eftersom actionsekvenserna och den överdrivna farten i filmen står i centrum. Skådespelarnas talanger tonas ner och får mindre betydelse för filmens omdöme. Även om vi talar om ett mycket tunt manus så spelar det ingen större roll. Filmen baseras inte på någon djupare handling, utan mer den spänning vi vill ha för att hålla oss vakna en sen fredagskväll.

Birollerna är uppbyggda på hela b-träsket. Delroy Lindo och Frank Whaley är bara några av namnen. Men inte heller det gör så mycket när filmen har urskiljande Samantha Mathis i en av rollerna. En dam som inte utstrålar den typiska, plastikopererade Hollywood-skönheten. Lite kul med variation i den här typen av film.

När allt kommer till kritan så var det här nog ändå en film jag uppskattade mer i tonåren. Då var det bara "skjuta, skjuta, skjuta" som gällde. Hade man frågat mig då hade jag säkert sagt en femma men nu släpper jag ner den på en svag trea, vilket är ett mer realistiskt betyg.

Rollywood 0 har röstat

av Rollywood
Bad Boys II
Avgrunden
Och han älskade dem alla
Freaky Friday
Spy Hard